Waarom de snelste Polestar niet het model met de meeste pk’s is
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F04%2F665990_20230411_Polestar_4.jpg)
Polestar laat een de gloednieuwe 4 zien, de snelste auto van het merk tot nu toe. Ondanks de sprinttijd is de elektrische auto goedkoper dan de 3 en heeft-ie niet zoveel vermogen als de 1.
Hoewel het modellengamma van Polestar door de namen 1,2,3 en 4 simpel lijkt, is het ingewikkelder dan bijvoorbeeld bij Volkswagen. Bij de Duitsers wordt de ID.7 boven de ID.5 gepositioneerd.
De snelste Polestar
De Polestar 4 is een stuk kleiner dan de 3 en iets groter dan de 2 (2,4,3, dus) Van alle Polestar-modellen is de 4 in ieder geval de snelste auto.
De elektrische auto heeft een vermogen van 544 pk en 686 Nm aan koppel. Het gaat in dit geval over de Long Range-versie met twee elektromotoren. Hoewel de Polestar 1 meer vermogen en koppel heeft (600 pk en 1.000 Nm koppel), sprint de volledig elektrische 4 sneller van 0 naar 100 kilometer per uur. De nul-naar-honderd-sprint wordt verslonden in 3,8 seconden. Het versnellen stopt pas bij 200 kilometer per uur. De Polestar 1 sprint in 4,2 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur.
De instap-4
Voorlopig zijn er enkel nog Long Range-uitvoeringen aangekondigd met een 102 kWh-accupakket waarvan 94 kWh bruikbaar is. Volgens de WLTP-meetmethode kom je hier in de snelste Polestar zo’n 564 kilometer ver mee. Het trekgewicht van de snelste 4 ligt op 2.000 kilogram.
Kies je voor de Long Range Single Motor, met 272 pk en 343 Nm koppel sterke elektromotor op de achteras, dan kan je tot wel 600 kilometer ver komen. Van 0 naar 100 kilometer per uur sprinten gaat dan wel iets minder snel: 7,4 seconden. De topsnelheid bedraagt 180 kilometer per uur. Welke versie je ook hebt. Laden van het accupakket kan altijd met 200 kW aan de snellader. De instapper mag 500 kilo minder trekken dan de snelste Polestar.
De 4 komt begin 2024 naar Europa en zou een vanafprijs van zo’n 60 mille moeten krijgen.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Polestar 4 kan straks zelfstandig rijden! Maar niet overal…
-
In dit land mogen merken hun elektrische auto’s niet ‘uitstootvrij’ noemen
-
Met zijn 884 pk mikt de elektrische Polestar 5 op de Porsche Taycan
-
Dit is waarom de nieuwe Polestar 4 geen achterruit heeft
-
De allereerste hybride is zuinig en koop je voor minder dan een elektrische fiets
-
Kabinet trekt 125 miljoen uit voor waterstof, dit zijn de plannen
-
Review SsangYong Torres – Te bestellen als je ‘m echt wil hebben
-
Covermodel: Fiat 2300 Coupé, ‘Een waardig topmodel’
-
Lege accu? Dit kost het als je strandt met je elektrische auto
-
Deze auto’s moet je nooit kopen volgens ChatGPT
-
Occasions: 3 comfortabele top-middenklassers voor 15.000 euro
-
Deze zelfgebouwde Saab EX kan van jou zijn, en dat wil je