Opvolger Mercedes A-Klasse in minder carrosserievarianten
Voor de huidige generatie A-Klasse plande Mercedes-Benz in eerste instantie minder carrosserievarianten. Dat werden er uiteindelijk méér. De fabrikant kondigt nu wederom aan dat de vólgende A-Klasse-familie er in minder smaken komt. Dit keer gaat de autobouwer wel het de daad bij het woord voegen.
Waarom ditmaal wel? Omdat niet langer volume het uitgangspunt is, maar de winstgevendheid van de fabrikant. Het merk wil zich meer richten op de hogere segmenten, waar het meer geld kan verdienen met de verschillende types. De grote concurrentiestrijd in de lagere segmenten zorgt voor kortingen en dus lagere marges, terwijl naar verhouding de ontwikkelingskosten hoog zijn.
Vier varianten blijven over
Mercedes-Benz heeft het C-segment als ondergrens en levert in die klasse de A-Klasse-familie als vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan, CLA Coupé, CLA Shooting Brake, B-Klasse, GLA/EQA en GLB/EQB. Welke types een vervolg krijgen, geeft Mercedes-Benz niet aan. Volgens de autobouwer zullen er maar vier overblijven. Het merk zal bij de keuze zeker kijken naar carrosserievarianten die internationaal succesvol zijn. Een type als de hatchback is weliswaar razend populair in Europa, elders in de wereld geeft de koper de voorkeur aan de sedan. Het is denkbaar dat Mercedes-Benz niet met één-op-één vervangers komt, maar met nieuwe concepten die een breder internationaal publiek aanspreken.
Nieuwe architectuur
Mercedes werkt momenteel al aan de ‘entry luxury’ gedoopte modellen. Het eerste type komt al over twee jaar. Hij staat op een nieuw platform, MMA genaamd. De bodemsectie vervangt het MFA2-platform, dat momenteel wordt gebruikt. Het grote verschil tussen de twee architecturen is dat de nieuwe generatie geschikt is voor meerdere aandrijflijnen, maar dat het uitgangspunt tijdens de ontwikkeling de elektrische aandrijfvorm is. Voor de modellen zal gebruik worden gemaakt van technieken die het bedrijf met het studiemodel Vision EQXX presenteerde.
Verkoopvolume
De keuze voor het nieuwe platform en de reductie van het aantal carrosserievarianten betekent volgens Mercedes-Benz een daling van het verkoopvolume in het C-segment van 25 procent, 2026 vergeleken met 2019.
Lees ook:
Ook interessant
-
Doei Tesla Model Y! Dit is nu de populairste EV van Nederland
-
Prijs van de Mercedes-AMG E 53 bekend en die is… merkwaardig
-
Deze elektrische auto’s kun je nog in 2024 verwachten
-
Let op: nieuw soort flitsers geplaatst en de boetes zijn niet mals
-
Duik in de prijslijst: Ford Bronco eindelijk in Nederland
-
Met Abarth 500e naar Frankrijk: ideale EV-trip met weinig range
-
Voor het bpm-bedrag van de nieuwe Volkswagen Golf, kocht je ooit bijna een nieuwe
-
Deze elektrische Polestar kan sneller laden dan jij kan tanken
-
Volkswagen maakt minder winst door EV’s, maar verdient geld aan dit Chinese merk
-
Dit kost de goedkoopste Alfa Romeo, de Junior, in Nederland
-
Cupra Leon en Formentor: nieuw design en meer elektrische range
-
Elektrische cabrio: dit kost de MG Cyberster (in Nederland)