Je bent je eigen verkoper voor Lancia in Nederland
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2Flancia_ypsilon_elle_93_041c04b70f820b85.jpeg)
Autoconcern Stellantis heeft zijn vertrouwen uitgesproken in een internationale terugkeer van Lancia en wil reeds in 2024 operationeel zijn in verschillende Europese landen. Nederland behoort tot de eerste landen waar de Italiaanse modellen in de verkoop gaan. De verkoper ben je zelf.
Lancia richt zich in Nederland hoofdzakelijk op onlineverkoop, waarin Nederland tezamen met Duitsland binnen Europa het voortouw nemen. Die ontwikkeling zorgt er mede voor dat ons land bij de vijf landen behoort waar Lancia als eerste beschikbaar komt. De andere landen zijn Spanje, België en Frankrijk, waar volgens Lancia een “liefde en passie voor Made in Italy” geldt. Bovendien kennen de vijf markten een groot B-premiumsegment, zo geeft merk aan.
Ypsilon
Dat B-segment is belangrijk voor de verkoopstart van Lancia, want de Italianen trappen af met de Ypsilon. Die compacte middenklasser is momenteel in ontwikkeling. Hij zal zo’n vier meter lang worden en ook uitgerust worden met een volledig elektrische aandrijflijn. Momenteel levert Lancia al een Ypsilon, die louter in het enige verkoopland Italië wordt aangeboden, maar die hatchback steekt de grens niet over.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2F090223_L_DeltaExecutive_01.jpg)
Drie segmenten
Na de Ypsilon betreedt Lancia de hogere segmenten, waarbij het concern eerst voor het D-segment gaat. Een naam heeft het model nog niet, een lengte wel. De 4,60 meter lange nieuweling komt in 2026 op de markt. Weer twee jaar later introduceert Lancia het volgende nieuwe model. Dat wordt een auto voor het populaire C-segment. Hij zal zo’n 4,40 meter lang worden en voorzien zijn van een elektrische aandrijflijn. De technische basis van alle types worden gedeeld met onder andere zustermerken Peugeot, DS en Opel. Lancia claimt echter dat voor het ontwerp van de drie linksgestuurde modellen goed wordt gekeken naar zijn rijke historie.
Drieluik
Lancia introduceert voor de verkoop van het drieluik, waarmee het bestaansrecht van Lancia binnen tien jaar moet worden bewezen, een nieuw distributiemodel. Zo’n 50 procent van de verkoop moet online plaatshebben. Het dealernetwerk zal bestaan uit 100 bedrijven die in 60 Europese steden buiten Italië komen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2Flancia_ypsilon_52.jpeg)
Rally-icoon Lancia Delta Integrale klaar voor elektrische klasse
Premiumgroep
Met de internationale groei van Lancia heeft Stellantis liefst veertien merken waarover het zich moet bekommeren. Het label krijgt een positie in de premiumgroep, waar het reeds Alfa Romeo en DS heeft. Het drietal werkt op technisch gebied samen, waarbij bepaalde technologie exclusief voor de premiumgroep is. Het concern heeft eveneens Citroën, Peugeot, Abarth, Maserati, Opel, Jeep, Chrysler, Dodge, Ram en Fiat onder zijn hoede.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rijbewijs vergeten? Met deze app heb je ‘m in de toekomst altijd bij je
-
Niet alleen Elon Musk: deze autofabrikant heeft ook raketten
-
Nissan laat ineens drie nieuwe elektrische auto’s zien
-
Dit kost de wasstraat gemiddeld in Nederland en hier ben je het meest kwijt
-
Duik in de prijslijst: Volvo EX30 Cross Country – meer dan uiterlijk vertoon?
-
EV niet in trek? ‘Duurdere brandstof maakt ze vanzelf gewild’
-
Oei, Tesla noteert zeer slechte verkoopcijfers in Europa
-
Audi komt al sneller dan gedacht met budget-EV
-
Zo weinig Cybertruck-reserveringen heeft Tesla weten te verzilveren
-
Elektrische Citroën-, Opel- en Peugeot-rijders hebben massaal laadproblemen
-
Zoveel elektrische rijders haken af als fiscale voordelen wegvallen
-
Spotgoedkoop kilometers vreten met Volkswagen diesel-occasion