Opvolger Mercedes A-Klasse in minder carrosserievarianten
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2FIMG_4942.jpg)
Voor de huidige generatie A-Klasse plande Mercedes-Benz in eerste instantie minder carrosserievarianten. Dat werden er uiteindelijk méér. De fabrikant kondigt nu wederom aan dat de vólgende A-Klasse-familie er in minder smaken komt. Dit keer gaat de autobouwer wel het de daad bij het woord voegen.
Waarom ditmaal wel? Omdat niet langer volume het uitgangspunt is, maar de winstgevendheid van de fabrikant. Het merk wil zich meer richten op de hogere segmenten, waar het meer geld kan verdienen met de verschillende types. De grote concurrentiestrijd in de lagere segmenten zorgt voor kortingen en dus lagere marges, terwijl naar verhouding de ontwikkelingskosten hoog zijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-benz-a-klasse-limousine-2018-3.jpg)
Vier varianten blijven over
Mercedes-Benz heeft het C-segment als ondergrens en levert in die klasse de A-Klasse-familie als vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan, CLA Coupé, CLA Shooting Brake, B-Klasse, GLA/EQA en GLB/EQB. Welke types een vervolg krijgen, geeft Mercedes-Benz niet aan. Volgens de autobouwer zullen er maar vier overblijven. Het merk zal bij de keuze zeker kijken naar carrosserievarianten die internationaal succesvol zijn. Een type als de hatchback is weliswaar razend populair in Europa, elders in de wereld geeft de koper de voorkeur aan de sedan. Het is denkbaar dat Mercedes-Benz niet met één-op-één vervangers komt, maar met nieuwe concepten die een breder internationaal publiek aanspreken.
Nieuwe architectuur
Mercedes werkt momenteel al aan de ‘entry luxury’ gedoopte modellen. Het eerste type komt al over twee jaar. Hij staat op een nieuw platform, MMA genaamd. De bodemsectie vervangt het MFA2-platform, dat momenteel wordt gebruikt. Het grote verschil tussen de twee architecturen is dat de nieuwe generatie geschikt is voor meerdere aandrijflijnen, maar dat het uitgangspunt tijdens de ontwikkeling de elektrische aandrijfvorm is. Voor de modellen zal gebruik worden gemaakt van technieken die het bedrijf met het studiemodel Vision EQXX presenteerde.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-amg-cla-45-4matic-shooting-brake-19.jpg)
Verkoopvolume
De keuze voor het nieuwe platform en de reductie van het aantal carrosserievarianten betekent volgens Mercedes-Benz een daling van het verkoopvolume in het C-segment van 25 procent, 2026 vergeleken met 2019.
Lees ook:
Ook interessant
-
Betaalbaar elektrisch rijden: dit is de Renault 5 E-Tech
-
Ruiten beslagen: Zo kom je zo snel mogelijk van condens af
-
Dit kost de Hyundai Ioniq 5 N in Nederland
-
Autoverzekering keert in deze landen niet uit als je zonder winterbanden rijdt
-
Klanten en autobedrijven zijn massaal boos op Tesla
-
Nederlandse overheid verkoopt dubieuze Brabus G-Klasse
-
De nieuwe Dacia Duster is een budget mini-Hummer
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Peugeot 208
-
Camper-eigenaren opgelet! Duizenden Nederlanders recht op schadevergoeding
-
Deze nieuwe laadpalen van Lotus zorgen voor spanning bij Tesla
-
Origineel Max Verstappen-pak van Grand Prix Nederland te koop
-
Car of the Year: dit is de shortlist met beste auto’s