Opvolger Mercedes A-Klasse in minder carrosserievarianten
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2FIMG_4942.jpg)
Voor de huidige generatie A-Klasse plande Mercedes-Benz in eerste instantie minder carrosserievarianten. Dat werden er uiteindelijk méér. De fabrikant kondigt nu wederom aan dat de vólgende A-Klasse-familie er in minder smaken komt. Dit keer gaat de autobouwer wel het de daad bij het woord voegen.
Waarom ditmaal wel? Omdat niet langer volume het uitgangspunt is, maar de winstgevendheid van de fabrikant. Het merk wil zich meer richten op de hogere segmenten, waar het meer geld kan verdienen met de verschillende types. De grote concurrentiestrijd in de lagere segmenten zorgt voor kortingen en dus lagere marges, terwijl naar verhouding de ontwikkelingskosten hoog zijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-benz-a-klasse-limousine-2018-3.jpg)
Vier varianten blijven over
Mercedes-Benz heeft het C-segment als ondergrens en levert in die klasse de A-Klasse-familie als vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan, CLA Coupé, CLA Shooting Brake, B-Klasse, GLA/EQA en GLB/EQB. Welke types een vervolg krijgen, geeft Mercedes-Benz niet aan. Volgens de autobouwer zullen er maar vier overblijven. Het merk zal bij de keuze zeker kijken naar carrosserievarianten die internationaal succesvol zijn. Een type als de hatchback is weliswaar razend populair in Europa, elders in de wereld geeft de koper de voorkeur aan de sedan. Het is denkbaar dat Mercedes-Benz niet met één-op-één vervangers komt, maar met nieuwe concepten die een breder internationaal publiek aanspreken.
Nieuwe architectuur
Mercedes werkt momenteel al aan de ‘entry luxury’ gedoopte modellen. Het eerste type komt al over twee jaar. Hij staat op een nieuw platform, MMA genaamd. De bodemsectie vervangt het MFA2-platform, dat momenteel wordt gebruikt. Het grote verschil tussen de twee architecturen is dat de nieuwe generatie geschikt is voor meerdere aandrijflijnen, maar dat het uitgangspunt tijdens de ontwikkeling de elektrische aandrijfvorm is. Voor de modellen zal gebruik worden gemaakt van technieken die het bedrijf met het studiemodel Vision EQXX presenteerde.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-amg-cla-45-4matic-shooting-brake-19.jpg)
Verkoopvolume
De keuze voor het nieuwe platform en de reductie van het aantal carrosserievarianten betekent volgens Mercedes-Benz een daling van het verkoopvolume in het C-segment van 25 procent, 2026 vergeleken met 2019.
Lees ook:
Ook interessant
-
Vijf exemplaren van de McLaren P1 Spider
-
Mercedes-Benz EQXX verbreekt z’n eigen record
-
Nog een Europese Ford-fabriek dicht
-
Toyota bZ4X is nog niet op de weg, maar nu al teruggeroepen
-
Goed nieuws voor kopers BMW M2
-
Deze Bugatti is wél betaalbaar
-
Deze occasion wil je: vijfcilinder Lancia Lybra, echte schoonheid zit van binnen
-
Met dit 2000 pk elektrische Ford-busje zijn pakketbezorgers écht snel
-
Kijk hier: de livestream van Goodwood Festival of Speed 2022
-
Elon Musk zegt dat Tesla Cybertuck volgend jaar dan echt komt
-
Absurd snelle Polestar 5 gaat strijd met Porsche Taycan aan
-
Pagani Huayra Codalunga is extra omzet van 35 miljoen