Rally-icoon Lancia Delta Integrale klaar voor elektrische klasse
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FEVO-e-RX-vue-avant-2021-11-23.jpg)
De Lancia Delta, en helemaal de HF Integrale Evo, is een van de succesvolste rallyauto’s ooit. In 2022 verschijnt de legendarische Italiaan weer aan de start, maar deze keer met een elektrische aandrijflijn.
Het Franse team GCK Motorsport voorziet de auto van een elektrische aandrijflijn en doopt ‘m Delta Integrale EVO-eRX. Met de EV gaan ze meestrijden om het kampioenschap in de elektrische rallyklasse FIA World RX1e Championship.
Een echte Lancia Delta
Het team bouwt geen nieuwe carrosserie voor de EV, maar verruilt de vierpitter van een originele Lancia Delta voor een elektromotor.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FEVO-e-RX-vue-arriere-2021-11-23.jpg)
Geen ronkende motor dus en benzinelucht bovendien waarschijnlijk minder technische gebreken. Teleurstellend voor de echte petrolheads en rallyliefhebbers maar er is ook goed nieuws. Qua vermogen gaat de Italiaan er namelijk flink op vooruit. Met een druk op het stroompedaal zorgen twee elektromotoren voor 689 pk en een instant koppel van 880 Nm. De pk’s worden verdeeld over alle vier de wielen. Volgens de makers zorgt dit voor snellere sprinttijden dan een Formule 1-auto.
De elektrische kits hebben een prijskaartje van 300.000 euro en voor 100.000 euro extra krijgt een koper 4 jaar technische ondersteuning. Alle auto’s in de klasse krijgen dezelfde aandrijflijn met een 52,65 kWh-accu. Dat moet voor gelijke kansen onder de deelnemers zorgen. Hiermee belooft het 2022 seizoen een interessant kampioenschap te worden.
Groene aandrijflijn, groene stroom
Hoewel rally rijden ook met een elektrische aandrijflijn niet echt een milieuvriendelijke hobby is, denk aan CO2-uistoot bij de productie van accu’s en motoren, zegt de organisatie er alles aan te doen om de elektrische Lancia Delta zo energie-neutraal mogelijk te laten rijden.
Voorafgaand aan de raceweekenden wordt groene energie verzameld. In combinatie met elektriciteit gewonnen met behulp van zonnepanelen moet er genoeg milieuvriendelijke energie zijn om alle accu’s van de auto’s tussen de rallyproeven door op te laden.
De Lancia Delta die iedere liefhebber wil
Hoewel de rallyklasse zich klaarmaakt voor de toekomst zien veel liefhebbers de Lancia Delta liever met een blazende turbo viercilinder. Peter Hilhorst neemt je mee tijdens zijn proefrit met de legendarische Lancia Delta HF Integrale Evo 1.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze bizarre GMC Hummer EV kan je gewoon in Nederland kopen
-
Positieve trend in verkoop occasions
-
Waarom je nu niet de handrem van je auto moet gebruiken
-
Chinese Cybertruck-concurrent wordt klaargestoomd voor Europa
-
Op zoek naar Aliens in Area 51 met een Hyundai Santa Cruz
-
Waarom ons nieuwsbericht over de Toyota Sport Crossover zo kort is
-
De goedkoopste elektrische auto van Toyota komt in 2024
-
Covermodel: Triumph Dolomite – Achterwaartse vooruitgang
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes EQE
-
Ruzie met de buren? Dan is deze Hummer de ideale auto voor jou
-
Verkoopcijfers 2023 – Dit merk verkocht in Nederland 13.000 procent meer auto’s
-
Met deze auto wordt Alpine weer belangrijk op het circuit