Waarom de Mercedes-Benz EQXX nog gestroomlijnder had kunnen zijn

De op 3 januari onthulde Mercedes-Benz EQXX heeft een indrukwekkende Cw-waarde van 0,17, maar is niet zo aerodynamisch als-ie had kunnen zijn. Dat vertelt Gorden Wagener, designbaas bij de Duitse autobouwer, aan Autovisie.

Gevraagd naar de aspecten waar de EQXX nóg aerodynamischer zou kunnen zijn dan-ie nu al is, is Wagener duidelijk. “Je kunt altijd nog meer stappen zetten en nog verder gaan, ook als het gaat om aerodynamica. Maar we wilden van de EQXX een auto maken die geloofwaardig is. Geloofwaardig, in de zin dat het een auto moet zijn die binnen afzienbare tijd in productie zou kunnen gaan. We hadden ook met een extreem gestroomlijnd ruimtevaartuig kunnen komen, maar dat was niet ons doel met deze auto.”

Lichter

Met deze EQXX wil Mercedes-Benz namelijk aantonen waartoe het in staat is, en laat het zien hoe belangrijk aerodynamica, de juiste batterij en een relatief laag gewicht zijn voor de elektrische auto van nú. Door de ongekende stroomlijn (0,17, lager dan dat van een rugbybal), een 30 procent lichtere accu én een totaal wagengewicht van zo’n 1750 kilogram, verbruikt deze EQXX minder dan 10 kWh per 100 kilometer. En dus komt het bereik met een 100 kWh-batterij uit op zo’n 1000 kilometer.

“We hadden dus nog verder kunnen gaan. Maar een belangrijk aspect voor mij en mijn team is ook dat de auto mooi is. We moesten dus een goede balans vinden tussen aerodynamica en esthetiek. Ik denk dat dat heel goed is gelukt”, stelt Wagener.

C-Klasse

Zie de EQXX overigens niet als een opvolger of vervanger van de huidige EQS of EQE. Deze concept car is ten eerste een maatje kleiner. Hij valt in het C-segment en heeft daarmee de maatvoering van een C-Klasse. De wielbasis van 2,8 meter is voor dat segment wel flink, terwijl de wagenhoogte blijft steken op ongeveer 1,40 meter.

De EQXX is een voorbode op een nieuwe generatie Mercedes-modellen. Vanaf 2024 stelt het namelijk een nieuw elektroplatform voor. Elementen van deze EQXX komen dan terug op uiteindelijke productie-auto’s. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe lichtunits en de ‘grille’, die nog gestroomlijnder zijn dan op de recent voorgestelde EQS en EQE. Ook is het aannemelijk dat Mercedes-Benz dan ook een vergelijkbaar 900 volt-accu als in de EQXX introduceert. Die unit is 50 procent kleiner en 30 procent lichter dan de accu in de EQS, terwijl het dezelfde capaciteit heeft. Bovendien kan de EQXX daardoor veel sneller laden: per 15 minuten slurpt-ie zo’n 300 elektrische kilometers naar binnen.

Reageer op artikel:
Waarom de Mercedes-Benz EQXX nog gestroomlijnder had kunnen zijn
Sluiten