Autovisie
Autovisie Nieuws 19 mrt 2020
Leestijd: 2 minuten

‘Opvolger Bentley Mulsanne wordt ander concept’

Met de bouw van dertig exemplaren van de Mulsanne 6.75 neemt Bentley afscheid van zijn grote limousine. Een directe opvolger voor het topmodel staat er niet gepland, maar Bentley overhandigt het marktsegment zeker niet aan Rolls-Royce. Er staat iets nieuws voor het Luxury-segment op stapel.

De Engelse autobouwer ontwikkelt momenteel een SUV waarmee het prestigieuze merk zich in het Luxury-segment gaat nestelen. Of het een traditionele SUV wordt, wil de fabrikant nog niet aangeven. Het model komt sowieso boven de Bentayga in het gamma, dat met de komst van het topmodel over voldoende SUV’s – een kleiner model is uitgesloten – beschikt.

Verschuiving

De stap richting een SUV voor het Luxury-segment wordt ingegeven door de marktontwikkelingen, zo geeft Bentley aan Autovisie aan. Uit onderzoek van de autobouwer blijkt dat de carrosseriestijl in het marktsegment verschuift van een limousine naar een SUV. Tegenover Autovisie zegt de woordvoerder van de fabrikant dat in de tijd van de Arnage het merk tezamen met Rolls-Royce zo’n 2500 limousines op jaarbasis verkocht. Afgelopen jaar leverde Rolls-Royce globaal 600 stuks van zijn Phantom en bleef de afzet van de oude Mulsanne steken op 443 stuks (547 in 2018). Bentley Mulsanne 675 Edition - 3, Rear 3qtr

Luxury-klasse

Ondertussen ziet Bentley de SUV in verkoopvolumes toenemen. De autobouwer laat aan Autovisie cijfers zien waaruit blijkt dat SUV’s het Luxury-segment volledig overhoop halen. Amper drie jaar terug was het segment voor nog zo’n 4000 auto’s groot, afgelopen jaar werden 11.000 SUV’s in de klasse verkocht. De groei is te danken aan de komst van nieuwe modellen. Naast de Bentley Bentayga verschenen de Rolls-Royce Cullinan en de Lamborghini Urus, dit jaar lanceert Aston Martin nog zijn DBX. Door het grotere aanbod daalde de verkoop in de SUV-klasse er direct onder. Bentley laat een daling van 44.000 tot 37.000 stuks in het segment van bijvoorbeeld de BMW X7, Mercedes-Benz GLS en Porsche Cayenne zien, ondanks dat er daar nieuwe spelers bij kwamen.

Sportsedan

Met het verdwijnen van de Mulsanne gaat er een rijke Bentley-traditie verloren. De Engelse autobouwer levert als sinds jaar en dag luxe limousines. Binnen het huidige programma moet de Flying Spur het gapende gat dat de Mulsanne achter laat voorlopig opvangen, maar Autovisie schreef eind vorig jaar al dat de Mulsanne een overbodig model was geworden nu Bentley de Flying Spur introduceerde. De Flying Spur is de perfecte combinatie van een limousine en sportsedan, de chauffeurs- en rijdersauto.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.