‘Dubbele koplampen Bentley zijn oubollig’
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbentley-continental_gt_v8_convertible-4.jpg)
Het is het gezicht van de hedendaagse Bentley’s maar de designbaas vindt de toegepaste dubbele koplampen “te oubollig”.
En zodoende is de tijd van dubbele ronde koplampen voor Bentley voorbij. Niet per direct, maar zeker wel op termijn. Bentley’s design-baas Stefan Sielaff kijkt naar nieuwe mogelijkheden. Dat doet hij al geruime tijd, zo blijkt. Met de concept-car EXP 100 GT, die de fabrikant halverwege 2019 presenteerde ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de Engelse autobouwer, liet hij al zien dat een Bentley-model niet per se twee keer twee ronde lichtunits hoeft te hebben. Een enkele lichtunit per kant is mogelijk.
EXP 100 GT
“Met name door de hedendaagse led-technologie kan er meer gevarieerd worden met de lampdesigns”, legt Sielaff aan Autovisie uit. “De ronde units zijn oubollig.” Voor de EXP 100 GT koos hij met zijn team voor de ovale vorm. “Een human face is belangrijk en dat moet blijven. Het geeft de auto iets vriendelijks, iets persoonlijks.”

Gefacelifte Bentley Bentayga
Sielaff werkt momenteel aan de volgende generatie Continental en aan modellen voor Mulliner dat verschillende few-off modellen gaat uitbrengen. Op de gefacelifte Bentayga die in april verschijnt, wordt het nieuwe kop-lampdesign nog niet doorgevoerd. En dat terwijl de hernieuwde ontwerpen van de voor- en achterlichten wel de grootste uiterlijke wijzigingen zijn. Het model krijgt lichten in de stijl van de Continental en Flying Spur, maar behoudt de dubbele ronde lampen.
Kleiner
Bentley past al sinds jaar en dag ronde lichtunits toe. Op de laatste modelgeneraties werd de buitenste unit al steeds kleiner.
Lees ook:
- Designbaas Bentley vertrekt naar China
- Bentley ondanks coronacrisis toch naar recordhoogte
- Bentley Flying Spur V8 - Topsnelheid op Duitse Autobahn - Video
- Bentley onthult luxe auto ‘Reindeer Eight’ voor de kerstman
Ook interessant
-
Kun je geen Playstation 5 krijgen? Koop dan gewoon een Tesla Model S
-
Google-kopstuk over Tesla Autopilot: “Dit gaat nooit volledig werken”
-
Nissan: elektrificatie niet voor alle markten en alle modellen
-
Interieur vernieuwde Tesla Model S is radicaal anders
-
Registraties elektrische auto’s in Europa verdubbeld
-
Wat is Toyota met de Celica van plan?
-
Duik in de prijslijst: Maserati Ghibli Trofeo
-
BMW M5 CS is de sterkste M ooit!
-
Eerste uitbreiding Hyundai Tucson nu al een feit
-
Mini geeft hatchbacks en Cabrio een tussentijdse opfrisser
-
BMW M5 CS is iets sterker en veel lichter
-
TVR krijgt extra munten, maar gaat nog geen Griffith bouwen