Aston Martin Valkyrie niet in gevaar, levering start later dit jaar
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fap-1zxe4wes11w11_news-e1575025942296.jpg)
Aston Martin haalt een dikke vette streep door zijn raceplannen met de Valkyrie, maar de ontwikkeling van de straatversie gaat onveranderd door. De Engelse autobouwer verwacht volgens plan in de tweede helft van 2020 de eerste exemplaren van de hypercar uit te leveren.
De Engelse sportwagenbouwer legt momenteel de laatste hand aan de hypercar. Als onderdeel van het ontwikkelingsprogramma, mocht Formule 1-rijder Max Verstappen eerder deze week in de Valkyrie stappen en enkele ronden op het Engelse circuit Silverstone afleggen. Verstappen is een van de gelukkigen die sportwagen heeft toegewezen gekregen. Aston Martin bouwt niet minder dan 150 exemplaren van de Valkyrie. Daarnaast bouwt het ook in een oplage van 25 stuks een track day-variant. Van de hypercar komen er overigens verschillende exemplaren naar Nederland. In zowel 2020 als 2021 zullen de Nederlandse klanten de sleutel van hun Valkyrie ontvangen.
Red Bull
De Valkyrie komt voort uit een samenwerking tussen Aston Martin en Red Bull Advanced Technologies, een zusteronderneming van het Red Bull Formule 1-team. De twee ontwikkelen tezamen de sportwagen voor de openbare weg. De filosofie voor de tweezitter is om F1-techniek te vertalen naar een straatauto. De bedrijven plannen meerdere projecten, waarvan de eerste auto direct het topmodel vormt. Aston Martin neemt de productie van de V12-sportwagen voor zijn rekening.
Raceklasse
Nadat de Engelse autobouwer de plannen voor de straat- en circuitversie ontvouwde, ontstond intern het idee om een raceversie te ontwikkelen. Met dat model zou Aston Martin kunnen deelnemen aan een nieuwe raceklasse. De fabrikant maakte zijn plannen wereldkundig en startte de ontwikkeling van de race-auto. Voor dit zogeheten World Endurance Championship Hypercar-kampioenschap zijn onlangs de regels veranderd. De ACO (Automobile Club de l’Ouest) kwam met de IMSA (International Motor Sport Association) overeen om de Hypercar-klasse samen te voegen met de LMDh-prototypecategorie van het WEC in 2021 en het Weather Tech Sportscar Championship vanaf 2022. Aston Martin ziet die verandering als een goede reden om het autosportprogramma met de Valkyrie af te blazen. Ook deelname aan de 24 Uursrace van Le Mans met de hypercar is van de baan.
Vantage GTE
De Engelsen ronden het Valkyrie-straatproject onveranderd af. Wat autosport betreft richt Aston Martin zich volledig op de Formule 1 vanaf 2021 en de WEC-deelname met de Vantage GTE.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie