Aston Martin Valkyrie niet in gevaar, levering start later dit jaar
Aston Martin haalt een dikke vette streep door zijn raceplannen met de Valkyrie, maar de ontwikkeling van de straatversie gaat onveranderd door. De Engelse autobouwer verwacht volgens plan in de tweede helft van 2020 de eerste exemplaren van de hypercar uit te leveren.
De Engelse sportwagenbouwer legt momenteel de laatste hand aan de hypercar. Als onderdeel van het ontwikkelingsprogramma, mocht Formule 1-rijder Max Verstappen eerder deze week in de Valkyrie stappen en enkele ronden op het Engelse circuit Silverstone afleggen. Verstappen is een van de gelukkigen die sportwagen heeft toegewezen gekregen. Aston Martin bouwt niet minder dan 150 exemplaren van de Valkyrie. Daarnaast bouwt het ook in een oplage van 25 stuks een track day-variant. Van de hypercar komen er overigens verschillende exemplaren naar Nederland. In zowel 2020 als 2021 zullen de Nederlandse klanten de sleutel van hun Valkyrie ontvangen.
Red Bull
De Valkyrie komt voort uit een samenwerking tussen Aston Martin en Red Bull Advanced Technologies, een zusteronderneming van het Red Bull Formule 1-team. De twee ontwikkelen tezamen de sportwagen voor de openbare weg. De filosofie voor de tweezitter is om F1-techniek te vertalen naar een straatauto. De bedrijven plannen meerdere projecten, waarvan de eerste auto direct het topmodel vormt. Aston Martin neemt de productie van de V12-sportwagen voor zijn rekening.
Raceklasse
Nadat de Engelse autobouwer de plannen voor de straat- en circuitversie ontvouwde, ontstond intern het idee om een raceversie te ontwikkelen. Met dat model zou Aston Martin kunnen deelnemen aan een nieuwe raceklasse. De fabrikant maakte zijn plannen wereldkundig en startte de ontwikkeling van de race-auto. Voor dit zogeheten World Endurance Championship Hypercar-kampioenschap zijn onlangs de regels veranderd. De ACO (Automobile Club de l’Ouest) kwam met de IMSA (International Motor Sport Association) overeen om de Hypercar-klasse samen te voegen met de LMDh-prototypecategorie van het WEC in 2021 en het Weather Tech Sportscar Championship vanaf 2022. Aston Martin ziet die verandering als een goede reden om het autosportprogramma met de Valkyrie af te blazen. Ook deelname aan de 24 Uursrace van Le Mans met de hypercar is van de baan.
Vantage GTE
De Engelsen ronden het Valkyrie-straatproject onveranderd af. Wat autosport betreft richt Aston Martin zich volledig op de Formule 1 vanaf 2021 en de WEC-deelname met de Vantage GTE.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland