Opel neemt kritiek op grote SUV’s zeer serieus
Na de overname van Opel door Groupe PSA in 2017 schreef het Duitse merk voor het eerst in jaren meteen winst. Maar met de verkoopaantallen zat het tot en met 2019 nog niet mee.
Vorig jaar daalde de Europese Opel-verkoop met 7,8% tot 815.653 eenheden. De Duitsers hadden daarvoor een plausibel excuus. In de eerste plaats wisselde het merk de Corsa, die de verkoop dit jaar een stevige boost moet geven. Daarnaast viel de kleinste Karl ineens weg. Waarom? Opel’s CEO Michael Lohscheller: “Kleine auto’s hebben een probleem van een relatief hoog gewicht en daardoor matige CO2 prestatie. Bovendien zijn de winstmarges in het A-segment minimaal. En dan hadden wij ook nog de handicap dat de Karl in Korea werd gemaakt. Transport over zo’n lange afstand levert ook niet bepaald een bijdrage aan CO2-reductie”.
SUV’s
Een opvolger van de Karl zit er dus niet in. Toch voorspelt de Opel-baas verkoopprogressie. “Eind 2020 presenteren we een opvolger van de Mokka, Opel’s eerste model waarbij het in de zomer van 2018 aangekondigde nieuwe Opel-design wordt toegepast”. Daarnaast ziet Lohscheller verder groei met lichte bedrijfswagens en uitbreiding van de afzetmarkten in Rusland, Azië, het Midden-Oosten en -inmiddels al geëffectueerd- verkoop in Marokko. Over de actuele discussie inzake slechte CO2-prestaties van grote SUVs is Lohscheller duidelijk. “Wij nemen de kritiek als het gaat om grote SUV’s van vijf meter of langer serieus. Die van ons zijn maximaal 4,50 meter. Voor compacte SUV’s bestaat inmiddels wel maatschappelijke acceptatie.”
Race
Opel zet zich net als andere merken hard in om de grote CO2-race. Zo onthulde het deze week de nieuwe Grandland X Hybrid en Hybrid4, de eerste stekkerhybrides van het merk. De ‘normale’ versie heeft een systeemvermogen (1.6 benzinemotor plus twee elektromotoren) van 224 pk. De sterkere Hybrid4 heeft maar liefst drie elektromotoren en 300 pk ‘onder de kap’. Later dit jaar volgt een nieuwe, volledig elektrische Opel in de vorm van de Corsa-e. Die auto volgt de eerdere Ampera-e op, die inmiddels alleen nog uit voorraad leverbaar is en drastisch in prijs is verlaagd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Stellantis ontkent fusieplannen en samenwerking met Renault
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420