Opel komt met elektrische opvolger van iconische Manta
Wie denkt dat de Opel Manta-e een studiemodel zonder boodschap is, heeft het mis. Het project dient ter inspiratie van Opels ontwikkelingsafdeling voor een sportief ogend model in de geest van de Manta. Net als de one-off krijgt het model een elektrische aandrijflijn.
Niet verwonderlijk, want het duurt nog even voordat de elektrisch aangedreven Manta GSe op de markt komt. En op het moment dat de auto er goed en wel is, stapt Opel over op louter elektrisch aangedreven modellen. Opel heeft zich ten doel gesteld om vanaf 2028 louter elektromodellen aan te bieden. Tenminste, in Europa. Dat heeft Opel-topman Michael Lohscheller bekend gemaakt, aldus het Duitse vakblad Automobilwoche. Vanaf 2024 zullen alle types over een geëlektrificeerde aandrijflijn beschikken, inclusief de bedrijfswagens.
Retro-klassiekers
De Manta-e is een voortborduursel op de editie uit de jaren zeventig. Denk echter niet dat de fraaie sportcoupé zoals hierboven afgebeeld, z’n weg naar de showrooms vindt. Opel kiest voor een andere opzet, want het deelt beelden van een hoge crossover. Het gebruik van de Manta-naam is dus vooral een manier om mensen warm te maken voor een nieuw elektromodel, met de iconische sportcoupé uit het verleden heeft de auto waarschijnlijk weinig te maken. Het model draagt nu nog de naam Manta-e.
Opel is niet het eerste merk dat kiest voor een reïncarnatie van een belangrijk historisch model. Fiat ging de Duitsers voor met de 500E en Renault komt met een moderne interpretatie van zowel de 4 als de 5. Peugeot presenteerde alweer twee jaar terug de E-legend in de geest van de 504 Coupé. Het Franse merk, een zuster van Opel tegenwoordig, durft het vooralsnog niet aan om een dergelijk model in productie te nemen. De klassieke lijnen van populaire types van weleer moeten de autobouwers helpen om via jeugdsentiment de autokopers over te laten stappen in een elektro-auto. Lohscheller betitelt de Manta zelfs als “highly emotional”. Welke elementen van de originele Manta terugkeren, is voor nu nog onduidelijk. Feit is dat de nu getoonde auto een heel sterk concept-gehalte heeft, waar naar verwachting nog veel aan gaat veranderen.
Platform in ontwikkeling
De elektrisch aangedreven Manta moet halverwege dit decennium in de verkoop gaan. Over de technische kant van de auto, geeft Opel later meer prijs. Voor het model heeft Opel keuze uit meerdere platforms. De huidige architectuur vormt de basis van de Corsa-e en Mokka-e, maar drie andere platforms zijn momenteel in ontwikkeling. Welk platform het wordt, is afhankelijk van de grootte en positionering van de klassiek getinte elektro-auto. Ook speelt het continent van verkoop een rol. Van de STLA Small, STLA Medium, STLA Large en STLA Frame zijn de twee laatstgenoemde bodemsecties bedoeld voor de Amerikaanse markt.
EV-only in Europa
Steeds meer merken kiezen voor de Europese markt voor een leveringsprogramma met alleen elektrische modellen. Opel streeft naar 2028. Ford heeft 2030 aangegeven, net als Seat en Cupra. Audi volgt iets later. Zustermerken van Opel stappen eveneens over op alleen elektromodellen voor Europa.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
De BMW M5 Touring is niet voor de poes (en hond)
-
Nederlandse overheid verkoopt dubieuze Dodge Challenger
-
Donkerblauw kenteken op moderne auto of motor: mag dat?
-
Dit is een Hyundai Nexo, maar dan met een stuk meer bepantsering
-
Dit is de eerste elektrische auto van Suzuki
-
Dit is de top 10 populairste occasions van het moment
-
Zo herken je een speedboat in de nieuwe Bertone Runabout
-
Deze Suzuki-occasion is een baby-supercar met vleugeldeuren
-
Voor 2,7 miljoen euro ben je helemaal het Batmannetje
-
Gratis award als je Mercedes 250.000 kilometer op de klok heeft
-
Amerikaanse 4×4 is nu betaalbaar als occasion