Een handbak, achterwielaandrijving én elektrisch: de Opel Manta GSe Elektromod

Een paar weken geleden kondigde Opel ‘m al aan, maar vandaag trekken de Duitsers volledig het doek van hun herboren icoon. Dit is de Manta GSe Elektromod!

Opel is al een tijd geleden begonnen met elektrificatie, maar gaat – net als de rest van de autowereld – nog flinke stappen zetten op dat gebied. Om een inkijkje te geven in die elektrische toekomst, toont het vandaag de Manta GSe Elektromod. Het is een one-off en volledig elektrische versie van de iconische Manta uit de vorige eeuw. Een restomod, zoals zo’n auto dan doorgaans wordt genoemd.

Restaureren en moderniseren

Volgens Opel past die auto prima in deze tijd. Niet alleen omdat iedereen gek is op retro-spullen, maar ook omdat de groep van autoliefhebbers- en verzamelaars die klassieke auto’s restaureren en moderniseren steeds groter wordt, zegt Opel. Een Manta past inderdaad goed in dat straatje van restomods. Vandaar ook dat dat woord in de naam van deze moderne variant zit.

Opel Manta GSe ElektroMOD

Deze Duitse coupé is dus volledig elektrisch. Hij heeft niet de bekende elektrische aandrijflijn uit de PSA-groep (100 kW in combinatie met een 50 kWh-accu), maar een enkele elektromotor met een vermogen van 108 kW (147 pk) en 255 Nm koppel. Daarmee is het de krachtigste Opel Manta A ooit. Niet zo gek, want de Manta GT/E schopte het in de jaren 70 tot 105 pk.

Versnellingsbak van originele Manta

Opvallend is dat Opel kiest voor de originele versnellingbak, waarmee dus handmatig kan worden ‘geschakeld’. Niet noodzakelijk en daarom te kostbaar voor een elektrisch seriemodel, maar wél leuk voor zo’n one-off. Alle 108 kilowatts gaan overigens naar de achterwielen, zoals het een sportcoupé betaamt. De accu meet 31 kWh, goed voor een bereik van zo’n 200 kilometer. Hoewel het niet van belang is gezien de Manta GSe Elektromod niet bij de dealer komt te staan, deelt Opel wel informatie over het opladen. Dat kan met wisselstroom tot een vermogen van 9 kW, waardoor het ongeveer vier uur duurt om de batterij af te toppen.

Qua uiterlijk is het nog altijd een echte Manta, zij het met enkele aanpassingen. Zo draagt de coupé nu het nieuwe Opel-gezicht, dat de naam Vizor draagt. In de neus zit ook een led-scherm verstopt, waarmee de auto kan communiceren met de buitenwereld. Die led-technologie zit ook verwerkt in de dagrijverlichting, koplampen en achterlichtunits. De GSe Elektromod staat op 17-inch (195/40 vóór, 205/40 achter) lichtmetaal schoeisel, ontworpen door Ronal.

Marshall-speakers

Ook het interieur is een mooie mix tussen klassieke en moderne elementen. Het meest in het oog springend is natuurlijk het driespaaks Petri-stuurwiel, dat teruggrijpt naar het verleden. De gele markering in het stuurwiel is een verwijzing naar de racerij en rallysport. Daarachter vinden we niet de ronde klokken uit het verleden, maar een 12-inch digitaal instrumentarium. In het midden prijkt een 10-inch infotainmentscherm, dat gekoppeld is aan speakers van Marshall, de beroemde fabrikant van (gitaar)versterkers. De sportstoelen met gele decoratie, de themakleur van deze moderne Manta, zijn overigens oorspronkelijk ontwikkeld voor de Opel Adam S.

Productie

Het gaat hier dus om een concept car, een one-off die een inkijkje geeft in de toekomst van Opel en zeker niet in productie gaat. Wat we precies van deze auto in de toekomst kunnen verwachten, is nog onduidelijk. De led-technologie, die omstanders en medeweggebruikers signalen kan geven, is iets dat we waarschijnlijk (al dan niet in een andere vorm) gaan terugzien op de weg. Ook de letters GSe lijken een nieuw sportief elektrisch label in te luiden voor Opel. Dat kun je dan vergelijken met de PSE-vlag van concerngenoot Peugeot, dat die drie letters op sportieve hybride en elektrische modellen plakt.

Ook Opel komt met eigen performance-label voor elektrische auto’s