Deze occasion wil je: Renault 4 – het antwoord op de Eend
Met mogelijk een nieuwe, elektrische Renault 4 op komst is het een goed moment om te kijken naar een origineel, klassiek exemplaar. Deze Fransoos moest het opnemen tegen een van de populairste auto’s ooit, die tevens uit eigen land kwam: de Citroën 2CV beter bekend als de Lelijk Eend.
Terugkeer van een iconische Renault?
We beginnen met de geschiedenis van de Renault 4, door eerst in het heden te blijven. Er is namelijk nogal wat te doen om de 4 en een mogelijke terugkeer van die iconische Renault. Het zou gaan om een elektrische, moderne interpretatie van dat model. Renault verraste begin dit jaar al door een moderne interpretatie van de Supercinq te tonen. Dat was geen studieobject om enkel wat aandacht voor het merk te genereren, maar een concrete voorbode op wat komen gaat. Binnen afzienbare tijd komt Renault namelijk écht met een nieuwe elektrische hatchback als opvolger van de legendarische 5.
Renault wil het daar, als we de geruchten mogen geloven, niet bij houden. Het Franse merk zou namelijk ook met een hedendaagse interpretatie van de R4 komen. Die geruchten werden gevoed omdat Renault logo’s en namen voor het model vastlegde. Toen Luca de Meo, de huidige ceo van het Franse merk, gevraagd werd over dat model, antwoordde hij crytpisch. “We gaan nog meer doen met ons verleden”, aldus de Italiaan. Dankzij vrijgegeven patentplaten lijkt ook de herinterpretatie van de 4 dus slechts een kwestie van tijd.
Strijden tegen Citroëns 2CV
Om de nieuwe Renault 4 te begrijpen, moeten we flink terug in de tijd. Zelfs nog verder terug dan die 4. Het begon namelijk met de 4CV, die Renault in 1947 begon te produceren. De grote concurrent van Renault, Citroën, kwam in 1948 met de – al snel legendarische – 2CV op de markt. Renault moest daar wel op reageren, maar wachtte rustig af. In 1958 kwam pas een prototype van de opvolger van de 4CV. Nog eens drie jaar later verscheen het Viertje dan ook echt op de markt.
De Renault 4, of ‘Quatrelle’, zoals de eerste voorwielaangedreven personenauto van Renault zou heten, was beschikbaar in verschillende varianten. De simpelste versie was de R3 – goedkoper dan de goedkoopste 2CV – die het onder andere zonder wieldoppen en chroomwerk moest doen. De auto zat dus een niveau onder de R4, ook op motorisch vlak. De R3 beschikte over een 603 cc-motor, de R4 had wat meer vermogen dankzij de 747 cc viercilinder-motor. Naast de R4 kwam ook de R4L, een wat luxere variant van de 4. Een jaar na de productiestart kwam Renault met een versie die de andere overtrof: de R4 Super Comfort. Deze auto had onder andere een achterklep die in twee delen open kon en dubbele bumpers.
Renault schittert met de 4
Vanaf 1962 begint Renault met het upgraden van de motor. De 747 cc-motoren werden ingewisseld voor een 845 cc. In het begin werd de R3 nog geleverd met een drietraps versnellingsbak, dat werd later een viertraps. Door de jaren heen verandert er nog wel wat meer aan deze 4, maar één ding blijft de eerste jaren hetzelfde: de herkenbare ‘type 1’ grille. Maar ook die wordt gemoderniseerd in 1968, met een Renault-logo dat niet meer in het midden pronkt en even later worden de aluminium grilles vervangen door plastic.
De Renault 4 had wat gelijkenissen met de 2CV van Citroën en wilde vooral de mensen op het platteland aanspreken. De 4 had een simpel design, het dashboard en het interieur waren gemaakt met comfort in het achterhoofd. Om de ritjes op de vele onverharde wegen wat draaglijker te maken had de auto voorwielaandrijving en onafhankelijke wielophanging, tandheugelbesturing vooral een soepel onderstel. Van binnen was de auto ook ruim. De laadruimte was groot en de stoelen waren makkelijk te verwijderen.
Na 31 jaar in productie te zijn geweest stopte Renault met de Quatrelle. Het was met recht een succes te noemen: maar liefst acht miljoen viertjes werden er in de fabriek gemaakt. Als afscheidstour kwam Renault nog met de zogenaamde ‘Bye-Bye’-versie: een gelimiteerde, van 1 tot 1000 genummerde Renaults 4. Die werd enkel in Frankrijk verkocht.
Er komt dus hoogstwaarschijnlijk een moderne interpretatie van de 4, maar liefhebbers van het origineel kunnen natuurlijk speuren op de tweedehandsmarkt. We pikken vandaag een interessant en fraai exemplaar uit het aanbod van occasions.
Wat is het verhaal van dit exemplaar?
Naast alle bovengenoemde varianten van de Quatrelle, kwam Renault ook nog met een zogenaamde GTL-variant. Daar is deze occasion er eentje van. Onder de motorkap veranderde het nodige voor de GTL. Die kreeg namelijk een nog wat pittigere 1108 cc viercilindermotor. Daardoor ging de auto van nul naar honderd km/h in…even wachten…nog even wachten…25,7 seconden. Topsnelheid? 121 km/h. De liefhebber weet dat het daar in de verste verte niet om draait in een Renault 4. Op elke snelheid is het namelijk genieten in deze nog relatief moderne klassieker.
Dit specifieke model werd vanaf 1976 geproduceerd en was te herkennen aan de de grijze beschermstrips langs de deuren en de grille, die dus niet langer meer in het aluminium werden geleverd.
Kopen of doorlopen?
Allereerst hebben we het hier natuurlijk over een icoon van de Franse autoindustrie en de bekendste personenauto van Renault ooit. Daardoor is de auto relatief makkelijk te onderhouden, omdat er voor een auto van dit bouwjaar nog relatief veel onderdelen te koop zijn en er genoeg mede-liefhebbers zijn die je kunnen helpen. Onderhoud hoeft dan ook niet heel veel te kosten. Voor een gemiddelde Nederlander is de auto misschien wel wat klein, dus het kan lonen om de voorstoelen te vervangen voor een bank, om wat meer ruimte te creëren.
Op Gaspedaal.nl zien we dat er 28.874 Renaults te koop zijn, maar dat de 4 zeldzaam begint te worden met slechts 23 beschikbare modellen. De GTL-variant blijkt een populaire te zijn geweest in Nederland, aangezien die goed aanwezig is in de toch wel korte lijst van tweedehands Viertjes. Veel van de echt oudere modellen uit de jaren 60 en 70 vinden we er niet; het grootste deel komt uit de jaren 80 en 90.
Prijs Renault 4
Ook deze komt uit die periode. Waar de Renault 4 op de markt werd gebracht als goedkope tegenhanger van de 2CV, wordt de Franse volksauto nu steeds weer iets duurder. Maar voor een model uit 1984 met relatief weinig kilometers (47.000) is de prijs van 5250 euro in verhouding nog relatief laag.
Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasions zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met deze fraaie occasion van 25.000 euro rijd je eens in wat anders
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
De Renault 4 heeft een functie voor mensen die niet kunnen rijden
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Addertje onder het gras! Deze occasion-EV van 7.500 euro mist iets
-
Nieuwe gezinsauto van Renault is een allrounder met scherpe prijs
-
De nieuwe Renault Rafale is meer R.S. dan Espace
-
Tony is de enige in Nederland met deze exclusieve Renault
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Deze populaire ruimteauto heb je als occasion voor 10.000 euro
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen