Dacia kondigt komst opvolger Lodgy aan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2Fdacia-lodgy-2.jpg)
Een krap jaar geleden onthulde Autovisie de eerste details van de volgende generatie Lodgy. Nu is het de beurt aan Dacia om een teken van leven voor de ruimtewagen te geven. Het zevenzits model laat zich in september op de IAA-autoshow in München zien.
Het is zijn werelddebuut, daar in Zuid-Duitsland waar voor de eerste maal sinds mensenheugenis de IAA wordt gehouden. Hoe de crossover er uit komt te zien, verklapt Dacia nog niet. Ook de naam van het fonkelnieuwe model is nog niet vrijgegeven door de Roemeense autobouwer. De kans is erg klein dat de autobouwer de aanduiding Lodgy hergebruikt. Waarom? Omdat de zevenzitter van concept verander. We noemden al de term crossover, terwijl het bestaande model een MPV is.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FDacia-logo.jpg)
Exclusief interview
Dat de opvolger van de Lodgy geen MPV meer wordt, maar een crossover, liet Dacia’s topman Mihai Bordeanu vorig jaar al in een exclusief interview met Autovisie weten. Bordeanu gaf toen aan dat hij een zevenzitsmodel in het leveringsprogramma wil blijven aanbieden, maar hij signaleerde een dalende vraag naar MPV’s. De afzet van ruimtewagens lijdt onder die van SUV’s en crossovers. Reden dus voor Dacia om het concept van de Lodgy te herzien en de opvolger te transformeren van een ruimtewagen in een crossover. Aan het aantal zitplaatsen werd dus niet gesleuteld.
Bestaande architectuur
De stap wordt komende herfst gezet. Dacia zat al eerder naar een SUV met zeven zitplaatsen te kijken, maar zag daar eerder vanaf. Het was tijdens de ontwikkeling van de huidige Duster. Het merk had twee opties. Of de Duster borduurde voort op de bestaande architectuur, wat een besparing in ontwikkelingskosten opleverde of het merk kwam met een nieuwe bodemsectie met dus een hoog prijskaartje. De Roemeense Renault-divisie koos voor optie 1. Dat bracht met zich mee dat er geen grotere variant kon verschijnen en dus geen zevenzitter werd ontwikkeld als onderdeel van de Duster-lijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2FR-DAM_1160398.jpg)
Voorjaar 2022
Bordeanu liet overigens in juli 2020 weten dat de fabrikant nog twee jaar nodig had om de nieuweling uit te brengen. Het eerste jaar is nu voorbij. Het zou betekenen dat de levering van de in september te presenteren zevenzits crossover in het voorjaar van 2022 verschijnt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze auto’s moet je nooit kopen volgens ChatGPT
-
Occasions: 3 comfortabele top-middenklassers voor 15.000 euro
-
Deze zelfgebouwde Saab EX kan van jou zijn, en dat wil je
-
Waarom is LPG zo goedkoop?
-
Lotus-fans opgelet, deze speciale Bac Mono R is alles wat je wil!
-
Deze sportauto kan je rijden van een AOW-uitkering
-
Dit is de Tesla Cybertruck als politieauto, en die kan echt komen
-
Benzine toch niet duurder!
-
Nooit meer een parkeerkaartje kopen: zo werken de 4 bekendste parkeerapps
-
Deze occasion wil je: Peugeot 607, beter dan een BMW 5-serie?
-
Bijna 30 procent van de benzinerijders wil na accijnsverhoging een andere auto
-
Audi stopt met de Q4 e-tron 40, dit is zijn opvolger