Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 9 dec 2020
Leestijd: 3 minuten

Ook MG EHS PHEV blijkt een prijspakker

Met de volledig elektrische ZS EV bleek al dat MG een redelijk agressieve prijsstelling hanteert. Dat doet het nu opnieuw met de MG EHS EV.

De EHS is het tweede MG-model dat sinds de Chinese overname van de Britse merknaam in ons land verschijnt. Dat is een plug-in hybride-variant van de HS, een compacte SUV die MG al een tijd in het Verenigd Koninkrijk voert. Na de agressieve prijsstelling van de volledig elektrische MG ZS EV (die je voor iets meer dan 30 mille koopt), is ook deze plug-in hybride aantrekkelijk geprijsd.

Extraatje

MG zet ‘m namelijk voor ‘maar’ 34.985 euro op de prijslijst. In dat geval gaat het om de goedkoopste van de twee versies, de Comfort. Wie die auto nu bestelt, krijgt van MG wel een Luxury-extraatje. De eerste EHS’en die als Comfort naar Nederland komen, worden onder de naam Edition 1 op 18-inch lichtmetaal geleverd. Die grotere wielmaat is normaliter voorbehouden aan de Luxury-uitvoering. Die luxere uitvoering, met onder andere led-verlichting, een panoramadak en een 360 graden camera, is er voor 37.895 euro. Voor leaserijders is uiteraard de fiscale waarde interessant: die van de Comfort-editie bedraagt 33.990 euro.

Daarmee is deze MG EHS opnieuw gunstig geprijsd ten opzichte van andere stekkerconcurrenten. Een segment lager leveren bijvoorbeeld Kia en Renault stekkerhybrides, maar die XCeed en Captur zijn er vanaf respectievelijk 35.495 en 33.290. Qua prijs misschien vergelijkbaar met – of zelfs lager dan – die van de EHS, maar de Chinese Brit is een veel grotere auto. Hij meet 4,57 meter in de lengte, is 1,88 meter breed en 1,66 meter hoog. Daarmee past-ie veel beter tussen de Sportage en Kadjar van de genoemde merken. En die zijn toch een flinke maat groter. Die zijn er echter niet als stekkerhybride.

Opel Grandland en Peugeot 3008a

Kijken we naar de stekkerhybrides van PSA, dan vallen die ook in een hogere prijscategorie. Logisch, want de modellen staan kwalitatief een trede hoger dan de MG. De Opel Grandland X Hybrid met 225 pk kost bijvoorbeeld minstens 44.849 euro, z’n Franse broer (de Peugeot 3008 HYbrid) is er vanaf 45.160 euro. De MG EHS nestelt zich dus onderaan de prijslijst, waar-ie uiteraard wel wordt vergezeld door de bekendste in deze klasse: de Mitsubishi Outlander PHEV. Die kost momenteel minstens 35.990. De Ford Kuga PHEV staat daar net iets boven, met een vanafprijs van 36.195 euro.

Wat krijg je dan voor die 34.985 euro die je voor de EHS moet neertellen? De aandrijflijn bestaat uit een 1,5-liter turbomotor die is gekoppeld aan een elektromotor. Samen leveren ze een vermogen van 258 pk. Het koppel bedraagt 370 Nm. Het geheel is altijd gekoppeld aan een tientraps automaat, die het vermogen van beide krachtbronnen altijd naar de voorwielen stuurt.

Sperdifferentieel

Voor optimale tractie monteert MG een elektronisch sperdifferentieel op de voorste as. Dat alles zorgt ervoor dat de EHS in 6,9 tellen vanuit stilstand naar 100 km/h sprint. De topsnelheid bedraagt 190 km/h. Met de 16,6 kWh lithium-ion batterij kan de EHS op papier  – volgens WLTP – 52 kilometer volledig elektrisch afleggen. Laden kan met een maximaal vermogen van 3,7 kW, waardoor het zo’n 4,5 uur duurt om de accu volledig op te laden.

Meer over de MG EHS lees je in dit artikel. Het nieuwe plug-in model is al in Nederland gearriveerd voor bezichtigingen en testritten, maar hij staat vanaf 7 januari officieel bij vestigingen van Van Mossel.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.