Ook de elektrische GMC Sierra EV troeft de Tesla Cybertruck af!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F10%2Fgmc_sierra_ev_denali_edition_1_03f80412087805b9.jpg)
Zou Elon Musk zich al zorgen maken? De Tesla Cybertruck komt straks als een van de laatste elektrische pickups in een druk segment terecht. Daarin opereren al de Ford F-150 Lightning, de GMC Hummer EV, de Chevrolet Silverado EV, de Rivian R1T én deze GMC Sierra EV.
Om de GMC Sierra EV in de juiste context te plaatsen: de reguliere Sierra, die met verbrandingsmotor dus, is dezelfde auto als de Chevrolet Silverado, maar dan een trapje hoger op de premiumladder. Datzelfde geldt gek genoeg niet voor de Sierra EV. Hij is compleet anders dan de Silverado EV.
GMC Sierra EV met compleet ander dashboard
Dat zie je niet alleen aan de buitenkant, maar ook binnenin. Het dashboard van de Sierra EV is minimalistisch, met een verticaal geplaatst scherm op de plek van de middenconsole. In de Silverado EV zitten de digitale cockpit en het grote touchscreen horizontaal aan elkaar vast.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F10%2Fgmc_sierra_ev_denali_edition_1_78_089b02210a8107c8.jpg)
Hetzelfde platform als de GMC Hummer EV
De GMC Sierra EV staat op hetzelfde platform als de Hummer EV. Hij haalt een actieradius van maximaal 644 kilometer en heeft twee elektromotoren die samen een vermogen van 764 pk en 1063 Nm koppel produceren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F10%2Fgmc_sierra_ev_denali_edition_1_95.jpg)
Snelladen met maximaal maar liefst 350 kW
Daarmee is de Sierra een stuk krachtiger dan de Silverado, die tot 673 pk komt. Van stilstand naar 100 km/h doet de GMC in 4,5 seconden. Hij kan maar liefst 4300 kilo trekken. Snelladen is ook indrukwekkend. Met dank aan zijn 800 Volt boordspanning kan de Sierra EV met 350 kW (!) laden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F10%2Fgmc_sierra_ev_denali_edition_1_2_0193000011b80bf6.jpg)
Vierwielbesturing van de GMC Hummer
Hij neemt de vierwielbesturing van de Hummer EV over, wat betekent dat hij een zogeheten Crabwalk-functie heeft. Dan draaien alle vier wielen dezelfde kant op en kan de pick-up schuin naar voren of naar achteren rijden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F10%2Fgmc_sierra_ev_denali_edition_1_1_079b03d907b905c6.jpg)
Ook kunnen alle wielen een andere kant op worden gericht, zodat je om je as kunt draaien. Heb je daar iets aan? Niet per se. Maar sommige Amerikanen gebruiken hun trucks op ‘trails’, offroadpaden in de natuur. En die kunnen behoorlijk extreem zijn.
Goedkoop is de GMC Sierra EV niet
Het duurt overigens nog even voordat de Sierra EV op de markt komt. Pas begin 2024 worden de eerste auto’s aan klanten afgeleverd. Goedkoop is de GMC niet. De Denali Edition 1 kost 107.000 dollar. In 2025 komen er ook betaalbaardere versies, vanaf 50.000 dollar.
Lees ook:
Ook interessant
-
We hebben één vraag over de GMC Sierra HD: waarom?!
-
Tesla Roadster valt in het niet bij Nissan Max-Out cabrio
-
Occasions opnieuw duurder, maar kopers willen niet meer betalen
-
Toyota komt met bijzondere elektrische bakfiets
-
Skoda Enyaq RS iV breekt twee wereldrecords voor driften
-
Dit is hoeveel elektrische auto’s er daadwerkelijk in Europa worden verkocht
-
Dit zijn de 5 populairste nieuwe auto’s van het moment
-
Duik in de prijslijst: NIO ET5 – moet Tesla zich zorgen maken?
-
Mazda laat gloednieuwe CX-90 zien, de krachtigste tot nu toe
-
Dit is hoe lang je schadevrij jaren geldig zijn
-
Subaru Solterra en Toyota bZ4X krijgen broodnodige update
-
Word de stijlvolste aannemer van Nederland met deze Jaguar-pickup