We hebben één vraag over de GMC Sierra HD: waarom?!
Een nieuwsbericht als dit beginnen we met een traditie. We rollen met onze ogen en zeggen: ‘Only in America!’ Want een immense pick-up als de GMC Sierra 3500 HD kan nergens anders dan in de VS. Het apparaat weegt ruim 3000 kilo en heeft een atmosferische 6,6-liter V8. En wij maar elektrische rijden hier …
Het blijft een wonderlijke wereld, daar aan de overkant van de oceaan. Een truck als de GMC Sierra 3500 HD is eigenlijk een bedrijfswagen, maar met name op het platteland van Amerika zijn er genoeg mensen die hem gebruiken als dagelijks vervoer. Voor de duidelijkheid: de GMC Sierra 3500 HD is niet een normale pick-up, zoals de populairste ‘auto’ in de VS, de Ford F-150. Hij is een heavy duty truck, die ook kan worden besteld als dually. Dat is een pick-up met dubbele achterwielen. Vier stuks dus.
De GMC Sierra 3500 HD heeft zeker Überholprestige
In Duitsland kennen ze de term Überholprestige, maar eigenlijk zou daar ook een Engelse uitdrukking voor moeten zijn. Want als je de Sierra 3500 HD in je achteruitkijkspiegel ziet opduiken, is het alsof je naar de Spielberg-film Duel zit te kijken, waarin een onbekende vrachtwagenchauffeur een automobilist van de weg probeert te rammen.
De neus van de GMC lijkt op een verchroomde rotswand. De koplampunits ernaast zijn groter dan het hoofd van een volwassen man.
Hybridetechniek? Een zuinige vierpitter? Natuurlijk niet
Maar wat schuilt er achter die immense grille? Een driecilindertje met hybridetechniek? Een zuinige viercilinder turbodiesel? Nee, natuurlijk niet. Dit is ‘murica en daar geven ze niet om de ijsberen. Dus komt de Sierra 3500 HD gewoon voorrijden met een 6,6-liter turbodiesel met 477 pk en 1320 Nm koppel.
Geef je echt niet om brandstofverbruik, dan is er ook nog een 6,6-liter V8 zónder turbo. Dat old school blok is goed voor 407 pk en 628 Nm. In de GMC had je voorheen een zestraps automaat. Nu zijn er tien verzetten beschikbaar.
Negen keer zoveel trekken als een Volkswagen Tiguan
Maar waar het in de VS allemaal om gaat, is hoeveel je met de Sierra 3500 HD mag trekken. Nou, dat is nog al wat. Ter vergelijking: een VW Tiguan – populair bij caravanbezitters – mag maximaal 1800 kilo trekken. De GMC … schrik niet … maar liefst 16.329 kilo.
Handig is adaptieve cruise control met aanhangerondersteuning. Het systeem werkt als iedere andere cruise control, maar houdt rekening met de extra weerstand van de trailer en de langere remweg. De Sierra is ook uitgerust met Transparent Trailer View, dat je met een cameratrucje door de aanhanger heen laat kijken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’