Autovisie
Autovisie Nieuws 9 nov 2021

Ontwerp van compacte elektrische Volkswagen vastgelegd

Officieel zegt Volkswagen dat er nog geen groen licht voor een compacte elektro-auto is gegeven. Maar wanneer het 2025 is, staat er een model onder de ID.3 in de showroom. De compacte elektrische Volkswagen is naar voorbeeld van de concept car ID.Life getekend.

De Duitsers presenteerden het studiemodel afgelopen september 2021 op de IAA-autoshow in München. Het ontwerp van de daar gepresenteerde auto is onlangs door de fabrikant vastgelegd. Door de registratie beschermt Volkswagen het design van de ID.Life tegen kopieergedrag van andere autoconstructeurs. Of de uiteindelijke versie identiek aan het studiemodel is, is nog de vraag. De ontwerpafdeling heeft de opdracht gekregen om een model te tekenen dat zo dicht mogelijk bij de uiteindelijke versie ligt, zoals het ook met de ID.3-studiemodel en productie-auto deed.

volkswagen id.life

ID.1, ID.2 of toch anders?

Voor Volkswagen is de ID.Life het zoveelste studiemodel binnen de ID-familie, die met de ID.3 gestalte kreeg en inmiddels uit verschillende modellen bestaat, zoals de ID.4 en ID.5. Met de productieversie van de ID.Life, waarvan het nog maar de vraag is of die als ID.1 of ID.2 door het leven zal gaan, breidt Volkswagen de familie verder uit. Anders dan de reeds gepresenteerde ID-types krijgt de ID.Life een ander platform. De compacte telg gaat gebruik maken van een herziene bodemsectie. De aandrijfkrachten worden niet standaard via de achterwielen op de weg overgebracht, maar via de voorste wielen. Deze nieuwe constructie vormt de basis voor meerdere compacte elektromodellen. Naast Volkswagen-producten verschijnen er ook van andere merken uit de Volkswagen Groep op de architectuur.

Actieradius van zo’n 400 km

Voor het studiemodel kondigde de fabrikant een elektromotor van 172 kW aan, die de elektro-auto in 6,9 tellen van stilstand naar 100 km/h brengt. Op een volle acculading zou de auto zo’n 400 kilometer kunnen afleggen, waarvoor een accupakket met een capaciteit van 57 kWh tussen de assen ligt.

Vijf redenen om een Volkswagen ID.3 (niet) te kopen

Scherper dan z’n SUV-broer? – Volkswagen ID.5 GTX

Minimaal 70% elektrisch in 2030

De ID.Life moet Volkswagen helpen om in 2030 een verkooppercentage van elektro-auto’s van minimaal 70% te bereiken. In dat jaar verwacht het merk dat minimaal 50% van de afzet in Noord-Amerika en China uit elektrische auto’s bestaat. Elders in de wereld zal het percentage nog lager liggen.