Niet de eerste, wel de beste? Renault Megane E-Tech Electric (Review)
Het is niet de eerste volledig elektrische volksauto, en ook zeker niet de laatste. Want we hebben al een ID.3 en over niet al te lange tijd een Peugeot 308 en een Opel Astra. Hoe goed deze Renault Megane is? Bekijk de video-review nu.
Bekende naam maar helemaal nieuw
Zo hebben we al een Mégane E-Tech en houden we die voorlopig ook nog. Renault gaat deze nieuwe volledig elektrische Megane leveren naast de PHEV met dezelfde naam. Simpelweg omdat nog niet iedereen al klaar voor een echte EV. Maar waar kijken we na bij deze Megane E-Tech naar? Een auto die meer is dan een hatchback, want hij is 1,50 meter hoog en daarmee meer een crossover. Hij heeft een lengte van 4,21 meter maar hij is ten opzichte van de concurrentie wel zo’n 100 kg in het voordeel, in zijn zwaarste versie weegt hij 1624 kg.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2F2.-64_STUDIO_PICTURES_RENAULT_MEGANE_E-TECH_ELECTRIQUE_REVEAL-scaled-1.jpg)
Meest gestelde vragen
De antwoorden op de meest gestelde vragen bij een EV dan. Wat is het bereik en wat is de accucapaciteit van deze Megane? Met de basisversie, de EV40, die 40 kWh heeft, moet je 300 km kunnen halen, de EV60 is de ‘dikste’ en die zou met zijn 60 kWh-accu goed zijn voor 470 km. Het spelletje wie de snelste is, is bij EV’s niet meer relevant, wel wie het snelste kan laden. En die laadsnelheid is bij de Megane E-Tech zeker oké, met een maximale AC-snelheid van 22 kW; aan de snellader (DC) zou je maximaal 130 kW kunnen halen.
Achter het stuur
Maar wat ervaar je achter het stuur van deze voorwielaangedreven Megane E-Tech Electric? Dat hij met een vermogen van 96 kW of 160 kW 130 pk of 220 pk) voldoende presteert want een topsnelheid van 160 km/h is mogelijk en een 0-100 km/h sprint is in 7,4 seconden achter de rug. In de cabine van de Renault zit je goed en zie je dat ze niet mee doen aan de trend van één of meerdere displays die samen een groot, kamerbreed instrumentenpaneel vormen. Bij deze Mégane betreft het een combinatie van schermen in een soort liggende L-vorm met centraal een grote staande display.
Wil je hele test lezen, abonneer je dan op Autovisie Magazine of koop hem in de winkel.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Alpine A390-crossover rijdt écht net als een A110-sportwagen
-
Dit eist Peugeot van Europa voor een succesvolle EV-transitie
-
Peugeot opent aanval op Renault 5 en Alpine: ‘Minstens zo goed’
-
Lynk & Co 08 brengt als PHEV vooral slechtste van twee werelden
-
Zwarte zaterdagen: deze datums en Europese wegen moet je mijden in de zomer
-
Negatieve stroomprijs: dit kun je verdienen met opladen elektrische auto
-
Nederlanders laten de auto vaker staan voor een vliegvakantie
-
Gaat het vervelende start-stopsysteem verdwijnen uit auto’s?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de vernieuwde Renault Austral
-
Opladen elektrische auto met kabel over stoep vaak verboden: check jouw gemeente
-
Dit kost de nieuwe Toyota Urban Cruiser in Nederland
-
Goedkoop rijden met camper voorzien van Japanse techniek