Opel plakt al wel een datum op eerste volledig elektrische Astra

Dat Stellantis werkt aan elektrische versies van de Peugeot 308, DS 4 en Opel Astra, was geen geheim. De Duitse tak plakt echter nu als eerste een datum op die auto.

De Peugeot 308, DS 4 en Opel Astra maken samen onderdeel uit van een Stellantis-familie, en dus maken ze onderhuids veelal gebruik van dezelfde techniek. Alle modellen worden gebouwd op het EMP2-platform, waar de drie merken dan hun eigen auto op bouwen. Ook de aandrijflijnen komen in grote lijnen overeen: de auto’s verschijnen met benzine- en dieselmotoren, alsmede plug-in hybride-aandrijflijnen.

Voor het eerst: na 308 nu ook een nieuwe Opel Astra

Onduidelijk

Al snel wisten we te melden dat Stellantis ook werkt aan volledig elektrische versies van die modellen. Heel veel duidelijkheid kregen we in dat vroege stadium echter niet, omdat de merken niet keihard durfden uit te spreken wat de plannen daarvoor zouden zijn. Een elektrische versie vraagt namelijk ook om een nieuw platform, daar het EMP2-platform er niet voor is geschikt.

DS 4

De afgelopen weken werd in ieder geval duidelijk dat er een elektrische variant van de drie modellen verschijnt. DS wordt immers over een paar jaar al een volledig elektrisch merk, en ook Peugeot liet weten definitief aan een elektroversie te werken. Maar wanneer de elektrische DS 4 E-Tense en Peugeot e-308 verschijnen, is tot noch toe niet bekend.

Astra-e

Opel is vandaag druk bezig met het delen van meer informatie over de Astra, en kondigt al wél de komst van een elektrische variant aan. Die draagt, niet verrassend, de naam Astra-e. Het model staat voor 2023 op de plank, terwijl we de reguliere versies begin volgend jaar al verwelkomen. Overigens is de Duitse autobouwer voornemens om per 2028 in Europa enkel nog elektrische auto’s aan te bieden.

Meer informatie deelt de fabrikant echter nog niet. En dus blijft het gissen over de aandrijflijn die het merk in de auto lepelt. Zeker is dat die overeen zal komen met de unit die ook Peugeot en DS in de 308 en 4 lepelen. Het is zeer onwaarschijnlijk dat Opel de reeds bestaande elektro-aandrijflijn gaat gebruiken. Daarin neemt een 100 kW-sterke elektromotor plaats op de vooras. De stroom wordt geleverd door een accupakket met een capaciteit van 50 kWh.

Stellantis werkt inmiddels achter de schermen aan een nieuw elektroplatform onder de noemer eVMP. Dat dient vanaf 2023 als basis voor auto’s uit het C- en D-segment en biedt plaats aan accupakketten tot 100 kWh. Of deze nieuwe Astra en diens broertjes gebruikmaken van dat nieuwe platform is de vraag, omdat het onduidelijk is of de auto’s in deze gedaanten daar op kunnen plaatsnemen. Wellicht kiest het concern voor dezelfde tactiek als Renault, en brengt het elektrische types uit die technisch niet verwant zijn aan de versies met verbrandingsmotoren.