Onthuld: elektrische Peugeot e-308 komt ook als SW
Stellantis gaat gehoor geven aan de roep naar een middenklasse stationwagon met elektrische aandrijving. Zo verschijnt de elektrische Peugeot 308, die uiteraard als e-308 op de prijslijst verschijnt, er als vijfdeurs hatchback en als SW-stationwagon. De twee staan voor juli 2023 op de agenda.
De elektrische Peugeot 308 staat op een gemodificeerd platform van de huidige benzinevarianten. Door een kleine modificatie aan de bodemsectie kan de fabrikant de aandrijflijn in de bestaande architectuur herbergen. Het betreft een 400 volt-accupakket met een capaciteit van 54 kWh, waarvan 50 kWh daadwerkelijk wordt gebruikt, een voorin gemonteerde synchroonmotor met een vermogen van 156 pk. Peugeot spreekt van een nieuwe aandrijflijn, waarbij de elektromotor in eigen huis is ontwikkeld. Anders dus dan de fabrikant bij de e-208 doet. De elektromotor in de compacte middenklasser is sowieso 20 pk en 10 Nm minder krachtig dan de aandrijfbron in de e-308.
Multi-Energie-platform
De filosofie van de twee types is echter wel hetzelfde. Peugeot is tevreden over de in de 208 geïmplementeerde strategie, waardoor het voor de e-308 ook kiest voor een hybride platform waarin het zowel elektromotoren als verbrandingsmotoren kan toepassen. De modificatie van het platform kostte veel geld, aangezien er tijdens de ontwikkeling van de bodemsectie alleen met verbrandingsmotoren en plug-in hybride-techniek rekening is gehouden. Maar in vergelijking met de toepassing van nu een volledig op elektro-aandrijving gericht platform is het een kostenefficiënte oplossing.
Gelijkwaardige afmetingen aan PHEV
Peugeot geeft in gesprek met Autovisie aan dat het de elektrische aandrijflijn binnen de afmetingen van de bestaande 308 heeft kunnen houden en dat de bezitters van de e-308 over dezelfde interieur- en bagageruimte beschikken als de eigenaren van een 308 PHEV. Echter, de PHEV levert wel iets aan bagagevolume in ten opzichte van de versies zonder stekker. De bak van de 1600 kg zware e-308 meet 361 liter.
Marktintroductie elektrische 308
De marktintroductie van de e-308 staat gepland voor juli 2023, over ruim een jaar dus. Hoewel de homologatie van de auto nog moet plaats hebben, wijzen testsessies uit dat het energieverbruik op slechts 12,5 kWh per 100 kilometer komt te liggen. De hatchback zou zo’n 400 kilometer op een volle acculading moeten halen. Een stuk meer dan de e-208 en e-308 met een vergelijkbare accucapaciteit komen. Die hebben een bereik van zo’n 320 kilometer.
Opel Astra en DS 4 volgen
De technische kant van de e-308 is niet exclusief voor Peugeot. Ook Opel en DS gaan de krachtbron in hun middenklasser toepassen. De Opel Astra-e en DS 4 E-tense staan eveneens voor 2023 op de agenda. Citroën is reeds in het C-segment actief, maar de C4 is gebaseerd op het kleinere platform van de e-208/Corsa-e/3 E-tense.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30