Niet alleen stekkerhybrides, maar Peugeot is ook bezig met elektrische 308
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FPEUGEOT_308_2103STYP_032.jpg)
Peugeot presenteerde deze week de compleet nieuwe 308. Die komt er aanvankelijk als benzine-, diesel- en plug-in-variant, maar een elektrische versie volgt later ook.
De Franse fabrikant liet recent weten tijdens de persconferentie waar Autovisie bij aanwezig was dat de 308 ook klaar is voor een BEV (battery electric vehikel) versie . Wanneer deze variant wordt voorgesteld, is nog niet duidelijk. Ook is het nog onbekend welke aandrijflijn Peugeot dan in de 308 lepelt. Stellantis is namelijk al wel gestart met een nieuw platform voor elektrische modellen in het C-segment, maar het is onduidelijk of de 308 dat ook al kan gaan gebruiken. De nieuwe 308 is namelijk nu gebaseerd op een aangepast EMP-2-platform maar of dat voldoende ruimte laat voor een volledig elektrische aandrijflijn en bijbehorend accupakket is een vraagteken. Het standaard EMP-2-platform is daarvoor namelijk niet geschikt.
Peugeot 208
Peugeot heeft momenteel één elektrische aandrijflijn die het in tal van modellen gebruikt. Denk aan de elektrische 208 en 2008, maar ook in de Rifter, de bestelbus van het merk. Andere fabrikanten van het concern maken er ook gebruik van. De de C4 van Citroën, de 3 Crossback van DS of de Corsa van Opel zijn enkele voorbeelden. In alle gevallen gaat het om een enkele elektromotor op de voorste as, met een vermogen van 100 kW (136 pk). Het accupakket meet in alle auto’s 50 kWh, goed voor een bereik dat op papier rond de 300 kilometer ligt. Die aandrijflijn verschijnt waarschijnlijk niet in de 308.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FPEUGEOT_308_2103STYP_033.jpg)
308 PSE
Wat we wel weten, is dat Peugeot geen volledig elektrische koers inslaat. Wanneer dat wel gaat gebeuren, hangt volgens ceo Linda Jackson af van allerlei factoren, zoals overheidsbeleid. Voor nu wil het klanten een breed aanbod aandrijflijnen blijven aanbieden. Dat geldt ook voor de 308, want die is er als benzine-, diesel- en PHEV-variant. Het levert één dieselmotor, maar wel twee varianten van de benzineversie en stekkerhybride. Het gaat om de bekende 1,2-liter driecilinder met 110 of 130 pk. De plug-in hybride is er ook in twee smaken, met 180 of 225 pk. Later volgt nog een sportieve PHEV onder het PSE-label, zoals we dat onlangs ook bij de 508 zagen. Het systeemvermogen komt dan ruim boven de 300 pk uit, waarmee de Peugeot 308 PSE een serieuze concurrent wordt voor andere hete hatchbacks.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FPEUGEOT_308PHEV_2103STYP_003B.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Max Verstappen is het gezicht van de Honda e Limited Edition
-
Door deze primeur moet het wat veiliger worden op de weg
-
Zien: Saab leeft! Allereerste editie nationaal evenement
-
Waarom we de V12 nog niet zo snel hoeven uit te zwaaien
-
Toch Europese carrière voor Ford Bronco
-
Eerste BMW 7 Serie en i7 rollen van de band
-
Achter de schermen: video Peugeot 408
-
5 comfortable fileauto’s voor minder dan 15.000 euro
-
‘De elektrische auto moet véél goedkoper worden’
-
Einde verbrandingsmotor nabij: lidstaten zo goed als akkoord met verbod
-
Deze occasion wil je: Mega Tjaffer, “functioneel met eigen gezicht”
-
30+ auto’s met nieuwwaarde van meer dan miljoen in Nederland