Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 13 jan 2022

De Tomaso is na Italiaans, Chinees en Amerikaans nu ook Duits

Het roemruchte De Tomaso startte ooit in Italië, maar heeft inmiddels ook flinke Chinese en Amerikaanse invloeden. Dit jaar gaat het merk ook werken aan een Duitse nationaliteit.

De fabrikant, inmiddels onderdeel en eigendom van een enorme Chinese partij, gaat namelijk een fabriek openen nabij de Nürburgring. Men bouwt momenteel een productiefaciliteit nabij het fameuze Duitse asfalt, waar de P72 dit jaar nog in productie moet gaan. Overigens werkt het voor de productiefaciliteit samen met de Capricorn Group, een bekende specialist in de autowereld.

Productie in de VS

Die Duitse plannen komen overigens wel een beetje uit de lucht vallen. Eind 2020 liet De Tomaso namelijk weten dat het van plan was om een ontwikkelings- en productiefaciliteit in de Verenigde Staten te openen. De coronapandemie maakten die plannen echter lastig, zo vertelt de fabrikant in diens persbericht. Ondanks het contract met Capricorn en de nieuwe faciliteit zegt De Tomaso partners in de Verenigde Staten te blijven onderhouden ‘om onze aanwezigheid in Noord-Amerika uit te breiden’.

Vanaf de zomer van 2022 zal de nieuwe fabriek van De Tomaso en Capricorn actief zijn. Daar begint het dan aan de bouw van 72 exemplaren van de P72, die overigens allemaal al verkocht zijn. Meerdere daarvan zijn door importeur Louwman Exclusive in Europa verkocht, ook aan Nederlandse kopers. De fabrikant is ook niet van plan om meer auto’s te bouwen dan gepland, dus wie nu nog hebberig wordt van de P72, heeft pech.

Nieuw koolstofvezel chassis

Capricorn is overigens verantwoordelijk voor de ontwikkeling en finetuning van een nieuw chassis en wielophanging, zo meldden beide partijen onlangs. Best opmerkelijk, aangezien De Tomaso al een koolstofvezel chassis gebruikte voor de prototypes van de P72. Nu, en dus vrij laat in het ontwikkelingsproces, kiest de fabrikant dus nog voor een andere basis. Dat komt omdat het er gedurende de ontwikkeling van de auto achter kwam dat er veel verbetering nodig was, onder andere op het gebied van binnenruimte. Er is nu 10 centimeter meer been- en 5 centimeter meer hoofdruimte in de fraai gelijnde hypercar, zonder dat de proporties van de auto zijn gewijzigd.

Motorisch verandert er niets aan de P72, want De Tomaso gebruikt nog altijd de 700 pk sterke Ford-V8 die onder handen is genomen door Roush. Historisch verantwoord, want de Pantera, veruit de bekendste auto van het Italiaanse merk, had ook een V8 van Ford.

Productie De Tomaso P72

De Tomaso begint dus dit jaar met de productie van de P72. De eerste exemplaren van de hypercar staan in de eerste helft van 2023 op de stoep bij hun eigenaren.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.