Peugeot 308 X, 308 Cross of juist 3×8, wat wordt het?
Over iets meer dan een jaar verrijkt Peugeot het leveringsprogramma van de 308 met een derde carrosserie -variant. Het wordt een crossover-model. Of de auto 308 x, 308 Cross of 3×8 gaat heten, is nog niet bekend. Eigenlijk praat Peugeot niet graag over wat de toekomst ons gaat brengen.
Crossovers zoals deze mogelijk 3×8 daar kun je er niet genoeg van hebben. De honger naar deze koetswerkvorm, die meestal een kruising is tussen een hatchback en een SUV, is niet te stillen. Peugeot heeft er momenteel geen in het leveringsprogramma. De 2008 en 3008 zijn SUV’s, maar begonnen hun carrière juist als crossover. Ze stammen uit een tijd dat SUV’s een taboe waren en Peugeot wel een hoog model wilde ontwikkelen, maar niet de negatieve SUV-reacties over zich heen wilde krijgen. Vandaar dat bij aanvang de twee modellen afgeronde lijnen kregen in plaats van de typische SUV-modellijn met hoekige koetswerkvorm.
Aan de SUV
Inmiddels wil iedereen een SUV, zo lijkt het. Maar een van de voormalige Peugeot-topmensen liet al eerder weten dat er een moment komt dat de consument toe is aan iets nieuws. Naar dat alternatief is Peugeot zoekende. Of het antwoord op de vraag de nieuwe carrosserievariant van de 308-familie wordt, moet nog blijken. Naar verluidt is de 3×8 crossover een auto a la Kia XCeed. Het is een hoge hatchback met zelfstandig ontwerp, maar met een daklijn die lager ligt dan die van een SUV. Sowieso is het dak korter en loopt de achterklep van de auto schuin af, waardoor een soort van coupé-belijning ontstaat. Hij valt dus precies tussen de huidige vijfdeurs 308 en de 3008.
X, Cross of 3×8
Dat blijkt ook uit de naam van de auto, hoewel die nog niet officieel bekend is. De onder de interne aanduiding P54 ontwikkelde auto draagt nu de typenaam 308 X en 308 Cross. Tenminste, in de wandelgangen. De verre van originele aanduidingen zijn door de Fransen nog niet gedeponeerd. Wat de autobouwer wel heeft vastgelegd is 3×8. De x in de naam duidt op ‘cross’, wat weer de verkorte versie van crossover is. En blijkbaar is Peugeot serieus met de naamgeving, want de juristen van het bedrijf hebben direct -in november 2020- de hele serie geregistreerd, dus niet alleen 3×8 maar de hele reeks van 1×8 tot 9×8.
Ook volledig elektrisch
Peugeot gaat de nieuweling in hun fabriek te Mulhouse (Frankrijk) bouwen. Hij rolt op dezelfde band als de 308, wat logisch is aangezien de modellen alle onderhuidse techniek delen. Dat begint bij het geëvolueerde EMP2-platform, gevolgd door de diversiteit aan drie- en viercilinder benzine- en dieselmotoren. De XCeed-concurrent komt er net als de 308 met plug-in hybridetechniek, terwijl ook een volledig elektrisch exemplaar staat gepland.
Starten zonder stekkers
Bij de verkoopstart zijn naar verluidt nog geen stekkerversies beschikbaar. De volledig elektrisch aangedreven versie komt sowieso later, zoals dat ook voor de vijfdeurs 308 en 308 SW geldt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China