Het is nog lang niet bij iedereen duidelijk wat Tesla's Autopilot nu eigenlijk doet. Dit blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse IIHS. Dit instituut legde het naast hulpsystemen van andere merken.

Tesla Model S Autopilot


Mensen zien door de bomen het bos niet meer als het aankomt op de ADAS (Advanced Driver Assistance System). Elk merk geeft zijn eigen benaming aan zijn systemen. Deze namen omvatten vaak niet hetgeen waarvoor het systeem gebruikt kan worden. De grootste boosdoener is Tesla met zijn Autopilot. Mensen verwachten hierbij dat ze veilig een tukje kunnen doen terwijl de auto zichzelf rijdt.

Veilig

Dit blijkt uit een onderzoek dat het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Het instituut legde verschillende ADAS van verschillende merken naast elkaar. Vervolgens vroeg het mensen wat ze verwachten dat ze veilig konden doen als deze systemen aanstonden. Het gaat hierbij om Tesla's Autopilot, Traffic Jam Assist van Audi, Super Cruise van Caddilac, Driving Assistant Plus van BMW en ProPilot Assist van Nissan.

Het is verrassend om te zien hoeveel mensen het vinden kunnen om de handen van het stuur te halen. In Tesla's geval is dat 48%!. En dat terwijl Autopilot continu vraagt naar twee handen op het stuur als het systeem actief is. Aan de andere kant is het goed om te zien dat minder dan 10% van de ondervraagden het een goed idee vindt om even de ogen te sluiten of om een film of serie te gaan kijken. Hoewel elke procent in dit geval er één teveel is.

IIHS onderzoeksresultaten


Zelf sturen

Een ander onderdeel van de onduidelijkheden rondom de hulpsystemen komt door de aanduidingen die fabrikanten voeren. Uit een ander onderzoek van de IIHS blijkt hier ook nog flink wat onduidelijkheid te zijn. Zo wisten veel van de vrijwilligers niet dat ze bij adaptive cruise control zelf moesten remmen als het systeem de auto voor hen uit het zicht verloor door een heuvel of een bocht. Daarnaast was het ook niet duidelijk dat men zelf moet sturen als de belijning op de weg niet duidelijk of afwezig is bij het gebruik van lane-assist. Volgens de IHSS moeten fabrikanten betere manieren vinden om bestuurders van dit soort dingen op de hoogte te brengen.

In Nederland zijn er 42 partijen (waaronder de overheid, RAI Vereniging, ANWB, Bovag en Focwa) aan elkaar gekoppeld hebben en zich bezighouden met de problematiek die hierboven beschreven staat. Ook in Nederland is het voor veel automobilisten onduidelijk wat de ADAS in hun auto precies doen en of ze er überhaupt opzitten.