Autovisie
Autovisie Nieuws 11 mei 2020

Ondanks Spring is Dacia “niet van innovatie”

Volgens directeur Mihai Bordeanu is Dacia geen merk van innovatie. Toch komt het label eind dit jaar met een spotgoedkope elektrische auto, de Spring.

De naam Spring klinkt positief, makkelijk en is in alle talen eenvoudig uit te spreken, vandaar de keuze voor de naamgeving geeft Bordeanu aan. De eerste elektro-auto van Dacia is een uiterst compacte SUV, waarmee Renaults budgetmerk zich nota bene voor het eerst nestelt in de kleinste autoklasse. Het aanbod elektrische auto’s in dat A-segment is nu beperkt tot onder andere een Smart ForTwo, de VW e-Up en Seat Mii.

15 mille

Een SUV bestaat nog niet in die klasse. De verwachte prijs ligt rond de 15 mille. “Het wordt de goedkoopste elektrische auto in Europa”, stelt Bordeanu. “De prijs is belangrijk, aangezien wij value for money bieden. Onze klanten eisen bij ons niet de nieuwste (kostbare) technologieën of innovatie. Dat is voor het moederconcern weggelegd.” Maar anders dan Bordeanu zegt, wacht Dacia ditmaal niet af. Met de kostbare ontwikkeling van elektro-aandrijving speelt het in op een verwachte marktontwikkeling. “De Spring valt in het stadsautosegment. Dat is geen grote klasse, maar het doel van die auto’s verandert. Zo gaan kopers hun auto anders gebruiken, meer in de stad. De coronacrisis zal de ontwikkeling van meer autogebruik in de klasse van de Spring juist versterken.” Dacia Spring

Hybridetechniek

De capaciteiten van de Spring zijn nog onbekend, maar vermoedelijk beschikt de SUV over een 33 kW sterke motor en een accupakket van 26,8 kWh. De actieradius is onbekend. Voor Dacia is het de eerste vorm van elektrificatie, maar aan elektro-ondersteuning van andere modellen wordt gewerkt. Hybridetechniek staat gepland, maar voor toepassing dient eerst de kostbare techniek goedkoper te worden. Voor een elektro-aandrijflijn als die in de Spring vormt dat blijkbaar geen probleem. Dacia Spring

Spring komt lente 2021

De productie van de Dacia Spring start eind dit jaar. De levering begint in de lente van volgend jaar. Volgens Bordeanu is de Spring het begin van een nieuwe fase. Daarover zal hij later meer vertellen.

Lees ook:

Reageer op artikel:
Ondanks Spring is Dacia “niet van innovatie”
Sluiten