Autovisie
Autovisie Nieuws 11 mei 2020

Lamborghini-deuren voor nieuwste Chevrolet Corvette

Nu de Chevrolet Corvette compleet hertekend is en de motor áchter in plaats van vóór de twee stoelen heeft gekregen, roept de Amerikaanse sportwagen vergelijkingen op met de Italiaanse en Engelse sportwagens. Eikon Motorsports doet dat gevoel versterken door de sportwagen van omhoog scharnierende deuren te voorzien.

Was er ooit een Corvette met vleugeldeuren? Nee! Bestaan er McLarens, Ferrari’s en Lamborghini’s met een dergelijk deursysteem? Ja! Voor de nieuwste Corvette, de intern als C8 aangeduide sportwagen, komt Eikon Motorsports met rechtomhoog scharnierende portieren. De constructie lijkt op die van de Lamborghini Aventador. De bevestigings- en scharnierpunten bevinden zich tegen het voorste wielscherm.

Bestaande ophangingspunten

Eikon Motorsports biedt de deuren als kit aan. Je kunt ze zelf monteren of laten aanbrengen. De hele set bestaat uit twee gasdempers, twee portieren en de bevestigingspunten. Tijdens de montage kunnen de bestaande ophangingspunten gebruikt worden, zo stelt het bedrijf, dat de deuren van het Amerikaanse bedrijf Vertical Doors Inc. betrekt.

C-8 corvette vertical doors. “ The Creation Stage 1 “

Gepostet von EIKŌN Motorsports am Mittwoch, 6. Mai 2020

Geen 5 minuten werkje

De prijzen liggen op $ 2.899,- voor de doe-het-zelf-kit. Wil je de deuren er door het bedrijf in laten hangen, dan betaal je $ 4.300,-. Gezien het tarief voor de montage is het dus geen klusje dat je in een uurtje realiseert.

Lamborghini-systeem

Lamborghini past al sinds de jaren zeventig omhoog scharnierende deuren op zijn topmodel toe. Sinds de Countach maakt de deurconstructie zelfs deel uit van het karakter van de V12-sportwagens van Lamborghini. De Diablo, Murciélago en Aventador kregen allemaal het deursysteem. Ferrari daarentegen gebruikte omhoog bewegende deuren alleen op de Enzo en LaFerrari. De Italianen maken gebruik van een andere constructie dan zijn aartsrivaal. De bevestigingspunten van de deuren zitten ook in het dak. McLaren past ook die constructie op zijn Senna, P1 en 720S toe, maar niet op de MP4-12C, 540/570 en 650/675. Anders dan de nu op de Corvette aangeboden deuren, zwaaien de portieren van McLaren en Ferrari naar buiten toe open.