Oeps! De BMW 5-Serie en 7-Serie zijn iets té zelfrijdend
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2FBMW-5-serie-5-serie-i5-2023-5.jpg)
BMW roept in de Verenigde Staten negenduizend 5- en 7-Series terug, waaronder de elektrische i5– en i7-modellen. Wat het probleem is? Dat ze iets té zelfrijdend zijn.
In een auto met een actieve rij-assistent op niveau 2 moet de bestuurder te allen tijde de handen aan het stuur houden. Een sensor in het stuurwiel houdt dat in de gaten.
Sensor BMW werkt niet goed
Maar in de BMW 5-Serie en 7-Serie werkt die sensor mogelijk niet goed, waardoor de actieve rij-assistent gewoon blijft functioneren als de bestuurder het stuur níet vasthoudt.
Fysiek terug naar de dealer
De 5-Series en 7-Series moeten fysiek terug naar de dealer, want met een softwareupdate is het probleem niet te verhelpen. Er moet echt iets aan de modellen worden gerepareerd. Voor nu geldt de teruproepactie niet voor Europa.
Autonoom rijden op Level 3
In Duitsland hebben zowel BMW als Mercedes reeds toestemming voor zogeheten Level 3-autonomie, die in bepaalde situaties zonder actieve controle van de bestuurder kan. Bij ons is dat nog niet toegestaan.
Waarom de X2 en iX2 eindelijk bij de rest van de BMW-modellen passen
Er zijn zes niveaus van autonoom rijden. Level 0 is een auto zonder zelfrijdende functies. Level 5 staat voor volledige autonomiteit. Momenteel zitten veel nieuwe auto’s op Level 2, waarbij ze zelf bepaalde acties kunnen uitvoeren, maar altijd een bestuurder nodig hebben om op te letten en in te grijpen.
Lees ook:
Ook interessant
-
De daadwerkelijk actieradius van de BMW i5
-
De allereerste Europese turbo-auto is angstaanjagend leuk! De BMW 2002 Turbo (1973)
-
Koopwijzer: BMW 5-serie – problemen, uitvoeringen en prijzen
-
Waarom de BMW i5 nét niet de perfecte elektrische sportsedan is
-
Jammer, joh! BMW zet géén Pikes Peak-record met de XM
-
Waarom BMW het ‘loser’-gebaar maakt richting Audi en Mercedes
-
Weer ontslagen! Er blijft weinig personeel over bij VDL Nedcar
-
Deze hybride-BMW met vleugeldeuren kost nog maar 1/3 van de nieuwprijs
-
Hoe Toyota’s en BMW’s jouw iPhone 15 kapot maken
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de BMW X5 (xDrive50e)
-
Deze BMW 2000tii is de redder van het merk!
-
VDL Nedcar blijft tóch BMW’s bouwen! Althans, delen ervan…