Met een uitgebreide presentatie is de nieuwe Ford Fiesta aan de wereld voorgesteld. De B-segmenter is gelijk in diverse, behoorlijk verschillende uitvoeringen getoond.

Ford Fiesta Vignale


Ford Fiesta Vignale

Ford Fiesta

Natuurlijk lieten we gisteren al zien hoe de nieuwe Ford Fiesta smoelt, maar er is natuurlijk veel meer te vertellen over de nieuwe generatie. Op het eerste gezicht lijkt de de auto wel erg op zijn voorganger. Bij nadere inspectie valt op dat 'ie strakker getekend is, met rechtere lijnen. Ford zelf spreekt van 'evolutionair' design.

Uiteraard komt de Fiesta er als driedeurs- en als vijfdeursmodel. Opvallender zijn de behoorlijk verschillende trims die je kunt kiezen. Zo is er de Fiesta Titanium met de nodige opties als standaard, maar ook de sportievere Fiesta ST-Line. Verder komt er een Fiesta Vignale (met 18-inch wielen en veel luxe details) en wordt de auto leverbaar als opgeruigde Fiesta Active - een 'crossover' met 18 millimeter extra bodemspeling.

Ford Fiesta Active
Ford Fiesta Active

Technisch

Volgens Ford zijn de rij-eigenschappen van de nieuwe Fiesta verbeterd ten opzichte van het uitgaande model dankzij nieuwe wielophanging en Electronic Torque Vectoring Control. Zo moet er tien procent meer grip in bochten zijn en is de remweg acht procent korter.

Ook op motorisch vlak is er nieuws: in 2018 kunnen we de driecilinder Ecoboost-motor met cilinder-uitschakeling verwachten. Welke aandrijflijnen er voor de Fiesta precies naar Nederland komen, is nog niet bekend. Internationaal kan de auto worden voorzien van een 1.1 benzinemotor met 70 of 85 pk, of een 1.0 Ecoboost-turbomotor met 100 of 120 pk. Dieselen kan met 85 of 120 pk.

Vanaf juli 2017 staat de nieuwe Fiesta bij de dealers. De prijzen van alle verschillende versies worden in de tussentijd nog bekendgemaakt.

http://autovisie.nl/2017/07/autovisie-tv/review-ford-fiesta-2017/