Ford onthult driecilinder met cilinder-uitschakeling
Ford heeft niet alleen het doek van de nieuwe Fiesta gehaald, maar ook van een bijzondere technische noviteit: cilinder-uitschakeling voor de 1.0 driecilinder Ecoboost-motor.
Cilinder-uitschakeling
Daarmee heeft het automerk een primeur te pakken. Nooit eerder kwam er een driecilinder met cilinder-uitschakeling. Wanneer er niet teveel vermogen gevraagd wordt, kan de eerste cilinder gedeactiveerd worden – automatisch ingegeven door de software.
Volgens Ford kan hiermee het brandstofverbruik tot maximaal zes procent verlaagd worden. De uit- of inschakeling geschiedt in slechts 14 milliseconden (0,014 seconde), waardoor het voor de bestuurder onmerkbaar moet zijn.
LEES OOK: EVEN VOORSTELLEN: DE NIEUWE FORD FIESTA
Modellen
Vanaf 2018 komt deze techniek beschikbaar voor diverse Fords, waaronder de nieuwe Fiesta. Welke andere modellen de 1.0 Ecoboost met cilinder-deactiviatie krijgen, is nog niet bekend. Op het moment is de driecilinder al te bestellen voor onder meet de EcoSport, de Focus, de Mondeo en de Transit.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen
-
Rolls-Royce Spectre Lunaflair is meest exclusieve Rolls-Royce ooit
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Waarom Volvo nog steeds wil dat EU verbrandingsmotor verbant
-
Kijk, dít kan er gebeuren als jij in de auto op je telefoon zit!
-
Onderzoek: Jan Modaal kan van A naar B reizen niet meer betalen
-
Zo! Die nieuwe Skoda Elroq is een scherpe aanbieding