Ford onthult driecilinder met cilinder-uitschakeling
Ford heeft niet alleen het doek van de nieuwe Fiesta gehaald, maar ook van een bijzondere technische noviteit: cilinder-uitschakeling voor de 1.0 driecilinder Ecoboost-motor.
Cilinder-uitschakeling
Daarmee heeft het automerk een primeur te pakken. Nooit eerder kwam er een driecilinder met cilinder-uitschakeling. Wanneer er niet teveel vermogen gevraagd wordt, kan de eerste cilinder gedeactiveerd worden – automatisch ingegeven door de software.
Volgens Ford kan hiermee het brandstofverbruik tot maximaal zes procent verlaagd worden. De uit- of inschakeling geschiedt in slechts 14 milliseconden (0,014 seconde), waardoor het voor de bestuurder onmerkbaar moet zijn.
LEES OOK: EVEN VOORSTELLEN: DE NIEUWE FORD FIESTA
Modellen
Vanaf 2018 komt deze techniek beschikbaar voor diverse Fords, waaronder de nieuwe Fiesta. Welke andere modellen de 1.0 Ecoboost met cilinder-deactiviatie krijgen, is nog niet bekend. Op het moment is de driecilinder al te bestellen voor onder meet de EcoSport, de Focus, de Mondeo en de Transit.
Lees ook:
Ook interessant
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?