Ford onthult driecilinder met cilinder-uitschakeling
Ford heeft niet alleen het doek van de nieuwe Fiesta gehaald, maar ook van een bijzondere technische noviteit: cilinder-uitschakeling voor de 1.0 driecilinder Ecoboost-motor.
Cilinder-uitschakeling
Daarmee heeft het automerk een primeur te pakken. Nooit eerder kwam er een driecilinder met cilinder-uitschakeling. Wanneer er niet teveel vermogen gevraagd wordt, kan de eerste cilinder gedeactiveerd worden – automatisch ingegeven door de software.
Volgens Ford kan hiermee het brandstofverbruik tot maximaal zes procent verlaagd worden. De uit- of inschakeling geschiedt in slechts 14 milliseconden (0,014 seconde), waardoor het voor de bestuurder onmerkbaar moet zijn.
LEES OOK: EVEN VOORSTELLEN: DE NIEUWE FORD FIESTA
Modellen
Vanaf 2018 komt deze techniek beschikbaar voor diverse Fords, waaronder de nieuwe Fiesta. Welke andere modellen de 1.0 Ecoboost met cilinder-deactiviatie krijgen, is nog niet bekend. Op het moment is de driecilinder al te bestellen voor onder meet de EcoSport, de Focus, de Mondeo en de Transit.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30
-
Met deze Google Maps-instelling bespaar je veel benzine
-
Hoe de Alfa Romeo Milano de Italiaanse wet overtreedt
-
‘Tesla gaat twintig procent personeel ontslaan’