Novitec pakt Ferrari F8 Tributo aan
De opvolger van de Ferrari 488 GTB is van zichzelf al een bruut apparaat. Hoewel de F8 Tributo al erg snel is, doet Novitec er nog een schepje bovenop.
De Ferrari F8 Tributo maakt met zijn naam een eerbetoon aan de 3,8-liter V8 Twin Turbo. Een stap die Ferrari noodgedwongen moest maken, maar erg goed uitpakte. Die motor sleepte namelijk diverse prijzen in de wacht, en heeft ook nog veel meer klanten weten te overtuigen. De 3,9-liter V8 met twee turbo’s uit de F8 Tributo moet die overtuiging voortzetten, en het blok heeft met 720 pk evenveel vermogen als de scherpe 488 Pista.
Novitec-saus
Maar Novitec doet er rustig nog een schepje bovenop. Buiten het feit dat de F8 meer vermogen heeft gekregen, zijn er ook nog een paar andere belangrijke zaken aangepast. Zo heeft de F8 Tributo onder meer een nieuwe set wielen gekregen van Novitec. Voor meten die wielen 21-inch, achter zelfs 22-inch! De gesmede wielen met vijf dubbele spaken zijn in samenwerking met ‘velgenboer’ Vossen ontwikkeld, en zijn te bestellen in 72 verschillende kleurenschema’s. Om die wielen nog groter te laten lijken, schroeft Novitec een setje verlaagde veren onder de Ferrari. Daardoor zakt de auto 35 millimeter dichter naar de grond. Vind je dat laag en heb je het liftsysteem niet aangevinkt bij Ferrari? Geen probleem! Ook bij Novitec kun je een liftsysteem laten installeren. Hiermee kan de F8 met een druk op de knop weer 40 millimeter de lucht in. Druk nog een keer en hij zakt weer, of rijd sneller dan 80 km/h en dan laat het systeem de auto vanzelf zakken.
Nog krachtiger
Naast die upgrades heeft Novitec ook nog een mooi uitlaatsysteem ontwikkeld. Dat kan worden aangesloten op de originele eindstukken van de Ferrari zelf, of Novitec monteert een eigen variant van roestvrijstaal en koolstofvezel. Het systeem kan met of zonder een elektrische klep worden besteld, en zorgt naast een lagere temperatuur in de motorruimte ook voor een stevigere soundtrack. De soundtrack is iets wat bij de turbomotoren van Ferrari nog enigszins bescheiden was, vergeleken met de atmosferische blokken.
En we vergeten natuurlijk niet het belangrijkste: de vermogensupgrade. De 3,9-liter Twin Turbo V8 perst er nu 776 paardenkrachten en 882 Newtonmeters uit, 66 pk en 112 Nm meer dan standaard. Daarmee gaat de Ferrari nu vanuit stilstand in 2,7 seconden naar de 100 km/h, en dat is 0,2 seconde sneller dan normaal gesproken. Volgas zal hij de barrière van 340 km/h doorbreken.
Snelle GT
De F8 Tributo is een snelle GT. Waar de 488 GTB eigenlijk teveel kracht had en lastig op de limiet te rijden was, kwam de 488 Pista weer iets te scherp uit de bocht voor dagelijks gebruik. De F8 combineert het comfort van de GTB en de controleerbaarheid van de Pista, wat het tot een snelle GT maakt. Kijk in deze video wat wij ervan vinden!
Lees ook:
Ook interessant
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30
-
Met deze Google Maps-instelling bespaar je veel benzine
-
Hoe de Alfa Romeo Milano de Italiaanse wet overtreedt
-
‘Tesla gaat twintig procent personeel ontslaan’