Nog een Europese Ford-fabriek dicht
![Ford Focus](https://img.autovisie.nl/images/XE-tBqVnPaD-SLkDhOJPzIxbxMk=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2F2021_FORD_FOCUS_ST-LINE_02.jpg)
In 2017 sprak Ford alle vertrouwen in de Duitse fabriek te Saarlouis uit en trok het nog een keer de portemonnee om de bouw van nieuwe modellen mogelijk te maken. Nu, vijf jaar, later geeft de Amerikaanse autobouwer aan de productiefaciliteit in 2025 te sluiten.
De Amerikanen geven geen vervolg aan de productie in Saarlouis. Momenteel maakt Ford daar de Focus, maar dat model krijgt in die faciliteit geen opvolger. De fabriek verloor al eerder de bouw van de C-Max, Galaxy en S-Max. Ford geeft aan dat het nog onderzoekt wat het met de faciliteit gaat doen. Verkoop van de hele boel aan een andere autobouwer behoort tot de opties, zegt Ford of Europe Chairman Stuart Rowley tegen het autovakblad Automotive News Europe.
![](https://img.autovisie.nl/images/-FraNFcMcH4Z13smvo208Hi4mr0=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2FFord-Saarlouis.jpg)
Van Duitsland naar Spanje
Saarlouis was in de race om nieuwe modellen te bouwen, maar de fabriek verloor een interne strijd met de Ford-faciliteit in Valencia, Spanje. Enkele toekomstige elektrische modellen zijn zodoende toegewezen aan de Spaanse locatie. De bouw van die modellen start later dit decennium. De bouw van de Focus eindigt uiterlijk in 2025. Saarlouis gaat dan als onderdeel van het Ford-concern dicht.
![](https://img.autovisie.nl/images/0viEqyKVxxQ7kxtEH_3HpScrhCE=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2F2021_FORD_FOCUS_ST-LINE_01.jpg)
Volgens Rowley betekent de sluiting van Saarlouis een massa-ontslag, maar de toewijzing van productie aan Valencia betekent geen extra banen in Spanje. De topman geeft aan dat de overstap van benzinemodellen naar elektro-auto’s banen kost aan de productielijnen. Er volgt ook voor Valencia een ontslagronde. Volgens Automotive News Europe werken er momenteel 6000 mensen in Valencia en 4600 in Saarlouis.
Investeringen in Saarlouis
Laatstgenoemde locatie kreeg in 2017 nog een flinke financiële injectie. Die was noodzakelijk om de productiestart van de Ford Focus mogelijk te maken. Toen zei de toenmalige topman van Ford of Europe Jim Farley, nu topman van het Amerikaanse merk: “Deze investering van € 600 miljoen bevestigt opnieuw de betrokkenheid van Ford bij Duitsland, waar onze Europese activiteiten zijn gecentreerd. We hebben in Duitsland meer dan 25.000 mensen in dienst, meer dan elders in Europa.” Drie jaar daarvoor sloot Ford nog een overeenkomst met de Duitse ondernemingsraad, onder andere voor de bouw van de Fiesta in Keulen. Echter, al in 2018 kondigde Ford aan het personeelsbestand in Saarlouis te reduceren.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?