Nissan Townstar maakt familie compleet, maar is (nog) wel anders

Na de nieuwe Renault Kangoo en Mercedes Citan is het nu de beurt aan de Nissan Townstar. De bestelwagen maakt de familie dus compleet, maar is op papier vooralsnog wel anders dan z’n broertjes.

Het is een bekende familie, die van Renault, Mercedes-Benz en Nissan waarbij de Kangoo als basis dient. Waar de Fransen en Duitsers hun model al hebben voorgesteld, is het vandaag de beurt aan de Japanners. Qua uiterlijk leunt de Townstar net als voorheen sterk op de Kangoo, al geven de grille en andere koplampen de Nissan wel een eigen gezicht.

Sojasausje over Renault Kangoo resulteert weer in Japanse bestelauto

Logo op het stuur

Het interieur van de Nissan is wel vrijwel identiek aan dat van de Renault. Waar de Citan met onder andere een eigen stuur, multimediasysteem en luchtroosters afstand neemt van z’n Franse broer, kent de Nissan vrijwel geen verschillen met de Kangoo. Enkel het logo op het stuur verklapt in welke auto je zit.

Onderhuids zien we eveneens overeenkomsten. Net als Renault levert ook Nissan de bekende 1,3-liter benzinemotor in de Townstar, goed voor 130 pk en 240 Nm. Over een minder krachtige benzinemotor, zoals de 100 pk sterke versie in de Kangoo, meldt Nissan echter nog niets. Hetzelfde geldt voor de diesels: in het internationale persbericht wordt met geen woord over een zelfontbrander gerept.

Sterker dan Kangoo

Voor nu richt Nissan zich vooral op de volledig elektrische Townstar. Wie denkt dat de Japanners kiezen voor dezelfde aandrijflijn als Renault, heeft het mis. De Nissan Townstar is momenteel op papier namelijk sterker, want levert 90 kW (122 pk) in plaats van 75 kW (102 pk) in de Kangoo. Of Renault nog met een krachtigere versie komt of Nissan met een zwakkere, is nog even afwachten.

De 44 kWh batterij, die Renault ook in de Kangoo levert, is in de Nissan goed voor 285 kilometers. Dat zijn er 20 meer dan Renault belooft, al bevinden beide modellen zich momenteel nog in de homologatiefase. Dat verschil is dus nu verklaarbaar, en zal uiteindelijk zo goed als minimaal zijn.

Opladen

Laden kan de Townstar standaard met maximaal 11 kW, al is een 22 kW-lader optioneel. Wie ‘m aan de snellader hangt, kan met een maximaal vermogen van 75 kW laden. Nissan geeft aan dat het dan 42 minuten kost om de lege batterij tot 80 procent op te laden.

Overigens biedt Nissan de Townstar ook met een achterbank aan. Deze uitvoering zal zich niet zozeer richten op bedrijven die personeel moeten vervoeren, maar er komt een rijk en frivool aangeklede uitvoering voor particulieren. Met de editie wil Nissan zich richten op de vijf- tot zevenpersoons Peugeot Rifter, Citroën Berlingo en Opel Combo Life. Wanneer Nissan de Townstar precies introduceert, is voor nu nog even onduidelijk. Dat geldt ook voor de Nederlandse prijzen.