Nissan stopt met de verkoop van diesels op de Europese markt. Niet gelijk, maar geleidelijk. De Japanse fabrikant gaat daarmee Toyota achterna, die eerder aankondigde zijn dieselmodellen nog dit jaar uit te faseren.

Nissan QashqaiNissan Qashqai


De reden ervoor is de teruglopende vraag. Niet alleen heeft het sjoemelschandaal bij Volkswagen het imago van diesel geen goed gedaan, ook zijn kopers bezorgt over hogere belastingen, beperkingen op dieselauto's (binnensteden waar ze niet meer naar binnen mogen) en een algeheel verbod.

Elektrificatie

Nissan levert zijn diesels wereldwijd vooral in Europa (vorig jaar ruim 125.000 stuks). Volgens het merk zullen ze langzaam worden vervangen door modellen met geëlektrificeerde aandrijflijnen (hybride, plug-in hybride).

Europa

Mogelijk dat andere Japanse merken het voorbeeld van Nissan en Toyota zullen volgen. Die hebben in het verleden toch vooral dieselmotoren ontwikkeld omdat de Europese markt daarom vroeg. In Noord-Amerika en Azië is de populariteit ervan veel lager.

Jaguar Land Rover

Een voorbeeld van hoe bijvoorbeeld hogere belastingen op dieselauto's een fabrikant kunnen duperen, is Jaguar Land Rover. Sinds april heeft de Britse overheid een nieuwe taks op nieuwe diesels ingevoerd en daar heeft Jaguar Land Rover - dat veel oliestokers in zijn gamma heeft - veel last van.