“Nieuwe Volkswagen Golf vertraagd”
Wie al in de startblokken staat om de Volkswagen Golf 8 te bestellen, moet langer geduld uitoefenen. Volgens het Duitse ‘Spiegel’ heeft Volkswagen productieproblemen met de vernieuwde hatchback, waardoor de eerste exemplaren later dan gepland van de band zullen komen. Om te voorkomen dat er een dip in de productie voor de fabriek ontstaat, zal Volkswagen de huidige Golf langer doorbouwen dan gepland.
Dit jaar zullen er volgens de Spiegel zo’n 10.000 exemplaren van de Golf 8 de fabriekspoort verlaten. Dat zijn er fors minder dan de ingeschaalde 80.000 eenheden. Volgens de Spiegel, die zich beroept op bronnen binnen de Volkswagen-organisatie, zou de lagere productie een flinke domper op de winstcijfers van het merk dit jaar zijn. Het zou om maximaal 400 miljoen euro gaan.
Golf 7 blijft langer
Volkswagen beëindigt de bouw van de Golf 7 later om de overgang van de huidige Golf naar de Golf 8 vloeiend te laten verlopen. De Golf 8 zou in juni in productie gaan. De marktintroductie volgt officieel in het derde kwartaal van 2019. Doordat de Golf 7 nu langer verkrijgbaar blijft, krijgt Volkswagen met nog een probleem te kampen. Per september gelden scherpere emissieregels. Volgens het Duitse autovakblad Automobilwoche heeft de 1.5 TSI evo-benzinemotor in de Golf nog niet de vereiste certificering. De motorisering eist liefst een kwart van de verkoop. Volkswagen wil niet op het bericht reageren.
Doorontwikkeling
De nieuwe Golf 8 is een ingrijpende facelift van de zevende editie, zoals de Golf 6 ook een gerestylede Golf 5 is. De kale carrosserieën van die huidige editie en de volgende generatie zijn volledig hetzelfde, maar bijna al het plaatwerk komt opnieuw van de tekentafel. De ’acht’ is direct herkenbaar aan een bollere motorkap en geknepen lichtunits, een taillelijn op gelijke hoogte als de deurgrepen en opnieuw ontworpen componenten als lichtunits en bumpers. Binnenin wijkt de Golf 8 drastisch van zijn voorganger af. Hij krijgt een dashboard met digitale schermen. De virtuele cockpit geeft informatie recht voor de bestuurder, terwijl een tweede scherm centraal in het dasboard staat. Er zit meer software in dan ooit tevoren.
Geen e-Golf meer
Wat het motorische deel betreft leunt de Golf 8 ook weer op het bestaande model. Hij komt met benzine-, diesel- en aardgasmotoren, maar ook als hybrid met 48 Volt-boordsysteem. De elektrische e-Golf ontbreekt in het gamma van de achtste generatie. Als alternatief brengt Volkswagen de ID hatchback. De Golf VIII komt alleen als vijfdeurs hatchback en als Variant, naar een driedeurs is geen vraag meer. Of de Sportsvan een vervolg krijgt, is niet duidelijk. Reken erop dat die is uitgereden en wordt vervangen door een SUV/crossover.
Lees ook:
Ook interessant
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland