Koopwijzer – occasion Audi A3 (1996-2003)
Met de Audi A3 bracht Audi als een van de eerste merken een premium hatchback op de markt. Ruim tien jaar na dato is er ook voor de occasion-koper keus te over. Hier alles wat je moet weten voor een gebruikt exemplaar koopt.
In de jaren negentig begon het koopgedrag van de consument te veranderen. Om je succes te laten zien was een grote auto niet langer noodzakelijk. Een kleinere van een premiummerk voldeed prima om je geslaagd te doen voelen. Audi haakte met de introductie van de A3 in op deze trend. De nieuwe driedeurs hatchback werd in de zomer van 1996 op de markt gebracht. Met zijn strakke lijnen, brede heupen en standaard lichtmetalen wielen zag hij er dik en rijk uit. In eerste instantie was er een beperkt motorenaanbod met drie benzinekrachtbronnen (de 1.6, de 1.8 met vijf Meppen per cilinder en dezelfde motor met turbo, goed voor 150 pk) en een diesel (de 90 pk sterke TDI). Die laatste kreeg een jaar later gezelschap van een TDI met 110 pk.
Techniek en interieur Audi A3
De A3 was de eerste auto met de bodemplaat waar later ook de Volkswagen Golf IV en Seat Leon gebruik van maakten. De voorwielophanging was gebaseerd op die van de Audi A4, maar dan eenvoudiger. Zo hebben de McPherson-veerpoten alleen aan de onderzijde nog een driehoekige draagarm. De torsieas met schroef- veren aan de achterzijde kwam eveneens van de A4. Het interieur ademde Audi-kwaliteit dankzij de keuze van fraaie bekledingsstoffen en fijne kunststoffen voor het dashboard. De uitrusting was behoorlijk royaal met genoemde lichtmetalen wielen, ABS, twee airbags, elektrisch bediende ramen en spiegels, centrale vergrendeling en startblokkering.
Motoren
In 1999 werd de A3-reeks uitgebreid met een 180 pk sterke 1.8 Turbo, die bovendien leverbaar was als quattro. Belangrijker echter was de komst van een vijfdeurs variant, waarmee de moeilijke instap naar de achterbank verleden tijd was. Als topmodel van de reeks verscheen dat jaar ook de potente S3, die dankzij een tot 210 pk opgevoerde 1,8-liter turbomotor tot aansprekende prestaties in staat was. Onder het iets uitgeklopte koetswerk ging vierwielaandrijving schuil waarmee dit vermogen eenvoudig op het wegdek over te brengen was. In 2000 onderging de A3 een lichte facelift, waarvan aan de buitenzijde de heldere koplampen en de iets andere achterlichten de herkenningspunten zijn. Op motorisch gebied kwam er een derde dieselmotor bij met 130 pk. Deze was ook leverbaar in combinatie met vierwielaandrijving. In 2002 werd de 90 pk TDI vervangen door de 1,9- liter turbodiesel met pompverstuiver en een vermogen van 100 pk.
Uitvoeringen
In 2003 verscheen de huidige A3, die een veel hoekiger driedeurs koets kreeg waardoor hij er nu krachtig en modern uitziet. Onder de kap deden de FSI-benzinemotoren hun intrede en ook werd voor het eerst een V6 leverbaar. Het vermogen van de 1.9 TDI nam toe tot 105 pk en er kwam een nieuwe 2.0 TDI met 140 pk. Op de vijfdeurs A3 moest tot 2004 worden gewacht. Die nieuweling kreeg de naam Sportback mee en introduceerde de zogenaamde ‘singleframe grille’ bij Audi. Die grille was zo’n succes dat de accessoirehandel sets ging aanbieden om ook de driedeurs A3 of zelfs de vorige generatie ervan te voorzien. Audi zelf gaf in 2005 de driedeurs A3 ook deze grille mee. In 2006 volgde ten slotte de nieuwe S3, die nu 265 pk onder de kap heeft. Door het enorme aanbod van gebruikte A3’s is deze premium hatchback nu voor elke portemonnee binnen bereik. De kwaliteit en afwerking van het vorige model is ook van een hoog niveau, zodat niet per se de huidige A3 hoeft te worden aangeschaft om het premiumgevoel te hebben.
Prijzen Audi A3
Wie gaat winkelen voor een Audi A3 heeft een flinke keuze wat betreft motoren en uitvoeringen. Benzine of diesel, drie- of vijfdeurs, voorwielaan- drijving of quattro-techniek. Dan is er ook nog een eerste en een tweede modelgeneratie. Omdat de A3 ook als occasion populair is, blijven de prijzen relatief hoog. Voor een vroege A3 van 1996 beginnen de vraagprijzen bij zo’n 4500 euro voor zowel de basis 1.6 als een TDI met veel kilometers. Reken bij de officiële Audi-dealer op een vanafprijs van 10.000 euro voor een A 3 1.6 van de eerste generatie. Die auto’s zijn dan wel wat jonger. Bovendien heeft menig dealer enkele exemplaren met het A-selectielabel, die nooit ouder zijn dan zes jaar en minder dan 160.000 kilometer hebben gelopen. Het uitrustingsniveau heeft eveneens invloed op de prijs; een gewilde optie is climate control. Quattro-versies zijn schaars en de prijzen daarvan starten bij zo’n 13.000 euro. De S3 is vanaf ongeveer 18 mille te koop.
Benzine of diesel?
De modellen van de tweede generatie beginnen bij zo’n 22.000 euro. Voor beide modelgeneraties geldt dat benzineversies wel te vinden zijn met een lage kilometerstand, maar diesels kom je, zeker bij de universele garages, nauwelijks onder de 200.000 kilometer tegen. De dealers hebben meer benzineversies staan, omdat de diesels veelal zakelijk wor-den geleast en na afloop van het leasecontract richting de universele garages verdwijnen. Bovendien zijn de TDI’s sneller over de 160.000 kilometer heen, waardoor deze auto’s niet meer in aanmerking komen voor de A-selectie.
Wat je moet weten voordat je een Audi A3 koopt?
Voor Audi moest de A3 een succes worden. Een premium hatchback met bijpassend materiaalgebruik en afwerkings- niveau. Daarin is het merk geslaagd, want over het geheel genomen heeft de A3 een ijzersterke reputatie. Typische gebreken zijn er eigenlijk niet, al hebben de modellen uit de eerste generatie wel eens last van gescheurde aandrijfhoezen. Zo komt straatvuil gemakkelijker bij de aan- drijflijn, waardoor deze wat kan gaan kraken. Op de rest van de techniek valt weinig aan te merken.
Forse kilometerstanden
De koper van een gebruikte A3 met dieselmotor zal over het algemeen te maken krijgen met een forse kilometerstanden. Dat hoeft overigens geen probleem te zijn, want TDI’s staan bekend als betrouwbaar en kennen een lange levensduur. Dus zijn kilometerstanden van 300.000 of meer geen uitzondering. Welke dieselmotor je moet kiezen hangt vooral af van je eigen wensen, al zijn de versies met 110 en 130 pk de aanraders; die hebben net wat meer ‘Dampf’. Wat benzinemotoren betreft heeft de koper, als we de S3 even buiten beschouwing laten, keuze uit drie benzinemotoren, waarvan de 1.8 Turbo wel de fijnste is. Versies met quattro-techniek zijn relatief schaars, maar technisch geen probleem. Mocht er echter wel iets stuk hgaan, dan loopt de reparatie al snel in de papieren. Qua uitrustingsniveau moet je voor de Ambition gaan. Die beschikt standaard over een sportonderstel, sportstoelen en een leren stuur en pookknop.
Roestduivel
De roestduivel heeft evenmin vat op de A3 dankzij de verzinkte koets. Daarbij is het wel belangrijk dat eventuele schades professioneel hersteld zijn. Uiteraard is een netjes ingevuld serviceboekje ook bij de A3 een pré. Wie zekerheid zoekt kan kiezen voor een auto uit de A-selectie, Audi’s eigen occasionlabel. De auto’s die onder dit label worden verkocht mogen maximaal zes jaar oud zijn en minder dan 160.000 kilometer gereden hebben. Verder moeten ze er netjes uitzien en een uitgebreide keuring door de Audiwerkplaats met een goed gevolg hebben doorlopen. Daar tegenover staat een garantie van een jaar, gecombineerd met een Audi-mobiliteitsgarantie en vervangend vervoer.
Audi A3 op Autotrack.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend
-
Koopwijzer: Kia Sorento – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Lichtsymbolen: zo herken je dimlicht, stadslicht en grootlicht
-
Waarom je soms een afneembare trekhaak moet verwijderen
-
Koopwijzer: iedere generatie Volkswagen Golf – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Covermodel: de Glas 1300/1700 GT is een vergeten parel uit de jaren 60
-
Bas heeft twee 4×4’s: een Panda en een Dodge Ram
-
Grote onderhoudsbeurt auto op komst? Dit gaat het kosten