Dit is ‘m dan, de nieuwe Nissan Z met 400 pk-sterke V6
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2F2023-Nissan-Z_U.S.-market-_003.png)
Vorig jaar onthulde Nissan het prototype van de nieuwe Z in een livestream vanuit Yokohama, Japan. Ook de lancering van het uiteindelijke productiemodel kon omwille de coronaregels niet verlopen als gehoopt. De New York Auto Show gaat niet door en een feestelijke aftrap blijft dus uit.
In besloten kring werd de nieuwe Nissan Z getoond. De rest van de wereld kon in een livestream zien hoe er ein-de-lijk een nieuwe generatie van de Japanse sportauto-familie op de markt komt.
Nissan brengt geen nieuwe Z naar Europa
Europese liefhebbers van de sportsedans hebben wellicht minder van de onthulling genoten dan de Amerikaanse fans. Door de strenge milieuregels op ons continent is het voor Nissan niet interessant om de nieuw Z hierheen te halen. Wij moeten het dus doen met 370Z die al meer dan een decennia oud is of met de concurrent van Toyota.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2F2023-Nissan-Z-U.S.-market-Performance-grade_013-source.jpg)
Nissan legt ook in de nieuwe Z een V6, al is deze wel iets kleiner dan de 3,7-liter uit het vorige model. Twee turbo’s blazen 405 pk en 475 Nm koppel uit een V6 met een slagvolume van 3,0 liter. Hiermee is-ie 50 pk krachtiger dan de 370Z Nismo. Het vermogen eindigt via een handgeschakelde zesbak of automaat met negen verzetten altijd bij de achterwielen.
Handbak, achterwielaandrijving en sperdifferentieel
De Nissan Z komt er in twee versies: Sport en Performance. Die laatste is de uitvoering die je wilt hebben. Een handbak, Launch Control, een mechanisch sperdifferentieel en achterspoiler maken het een echte sportauto om plezier in te maken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2F2023-Nissan-Z-U.S.-market-Performance-grade_012-source.jpg)
Na meer dan tien jaar op een nieuw model gewacht te hebben, kan het interieur niet anders dan een stap vooruit zijn. Met een 12,3-inch digitaal klokkenpaneel en een evenzogroot infotainmentdisplay is het weer een eigentijdse auto. Desondanks zitten er geen onnodige knopjes of toeters en bellen in het interieur, de focus ligt nog altijd op rijden.
Historische benaming
De nieuwe Nissan Z heeft in Amerika een richtprijs van 40.000 dollar (zo’n 34.000 euro). Ook zal de Z in thuisland Japan worden verkocht, maar dan onder de historische naam Fairlady Z. In de lente van 2022 start de verkoop van het model.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2F2023-Nissan-Z-U.S.-market-Performance-grade_019-source.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Met Mercedes CLA Shooting Brake rijd je zonder te laden naar Stuttgart
-
De Ioniq 6 N wordt een flop en dat vindt Hyundai prima
-
Zoveel geld verliest Volvo nú al op de ES90 en EX90
-
Nieuwe Kia EV5 krijgt te maken met moordende concurrentie
-
Deze Volkswagen Kever was ooit duurder dan een Lamborghini
-
Dit bedrijf laat je met vier spelers tegelijk gamen in de auto
-
Waarom jouw nieuwe Tesla zichzelf ‘MechaHitler’ zou kunnen noemen
-
Hybridetechniek is volgens Ferrari enkel voor performance-auto’s
-
Defensie geeft de mogelijkheid om gratis rijbewijs te halen
-
Deze nieuwe Ford heeft een gigantische powerbank
-
Brandblusser in auto: deze moet je hebben
-
Mazda voert opmerkelijke wijziging door in het interieur