De MG 4 is een nieuwe hatchback op een splinternieuw platform
In het vierde kwartaal van 2022 kunnen we de kakelverse MG 4 Electric in Europa verwachten. Volgens MG is het een “vliegende start in het segment van compacte, volledig elektrische hatchbacks”.
De 4 mag als eerste model uit het gamma van MG gebruik maken van het fonkelnieuwe ‘Modular Scalable Platform’ oftewel MSP. Een platform dat ontwikkeld is met enkel elektrische aandrijflijnen in het achterhoofd. Dit doet denken aan het MEB-platform van Volkswagen, dat als basis fungeert voor onder andere de ID.3 en ID.4.
De MG 4 krijgt de primeur
De MSP-bodemsectie is geschikt voor verschillende accupakketten en wielbases. Dit platform zullen we dus terugzien onder meerdere carrosserievarianten en modellen in diverse segmenten. Deze C-segmenter krijgt afmetingen van 4,3 meter lang, 1,8 meter breed en 1,5 meter hoog.
Voorlopig twee batterijvarianten voor MG 4
In eerste instantie zullen kopers de keuze krijgen tussen twee batterijvarianten. Een 51 kWh accupakket dat zo’n 350 kilometer aan actieradius levert volgens WLTP. Deze versie wordt aangedreven door een 125 kW sterke elektromotor. Daarnaast is er een groter accupakket beschikbaar in de vorm van 64 kWh met 450 kilometer bereik. Deze versie krijgt de beschikking over 150 kW aan vermogen. Beide versies zijn bovendien achterwielaangedreven. Geen verrassingen, daar Autovisie vorig jaar al schreef over een ‘MEB-achtig’ platform voor MG.
Twee batterijvarianten is voorlopig een karig aanbod, maar daar zal het niet bij blijven. MG kondigt al aan in de toekomst meerdere versies te introduceren waaronder meer batterijvarianten én een versie met vierwielaandrijving.
‘One Pack’-batterij
De MG 4 Electric maakt gebruik van de ‘One Pack’-batterij. De liggende batterijopstelling stelt MG in staat om de batterijhoogte laag te houden. Die hoogte bedraagt nu slechts 11 centimeter waardoor er op andere plekken meer ruimte ontstaat. De technologie van de ‘One pack’-batterij moet onder andere voor meer beenruimte zorgen. Bovendien is ook het gewicht hierdoor relatief laag. Dit heeft positieve gevolgen voor de rijeigenschappen van de hatchback.
Deze opstelling zorgt er volgens de fabrikant voor dat de MG 4 een voorsprong in zijn klasse heeft op het gebied van ruimte, gewicht en veiligheid. De auto is volgens MG minder vatbaar voor ‘thermal runaway’, het proces waarbij een kettingreactie in gang gezet wordt als een cel te heet wordt.
Weer een nieuw model van MG
Nu we weten wanneer de MG 4 naar ons toe komt, is het uitkijken naar een elektrische roadster. MG heeft namelijk in 2019 al gezegd dat het bezig is met een tweezits roadster genaamd de Cyberster. Nadat we het lange tijd moesten doen met een conceptversie kreeg Autovisie begin juni de 3D-renders van de roadster in handen. De Cyberster komt naar alle waarschijnlijkheid in 2024 op de markt. Nog even geduld hebben dus.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe MG HS PHEV komt precies op het juiste moment
-
Prijs MG Cyberster – Je bent eigenlijk gek als je een BMW Z4 koopt
-
Boetes duurder in 2025: zoveel ben je straks kwijt aan bekeuring
-
Officieel! Over twee jaar zitten Porsche-fans huilend bij Ivo Niehe
-
Dat Chinese automerken Europa veroveren, kun je best ‘nepnieuws’ noemen
-
Nederlandse verkoopcijfers: Tesla daalt plots flink in populariteit
-
Jaguar verkoopt voor het eerst in 90 jaar geen nieuwe auto’s meer
-
Schotse ontwerper maakt James Bond-rekwisiet straatlegaal
-
Elon Musk geeft Tesla Roadster-kopers de vinger
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Renault Symbioz
-
’Chaos bij Lynk&Co dupeert gebruikers’, schadeclaim in voorbereiding