Honda neemt waarschijnlijk toch geen afscheid van de NSX
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2Facura_nsx_157.jpeg)
Honda kondigde minder dan twee weken geleden het laatste productiemodel van de NSX aan. Met het Type S-uitzwaailabel zou er een einde komen aan Honda’s enige echte sportwagen. Toch lijken de Japanners geen afscheid te kunnen nemen van de topper van de Honda-familie.
Jon Ikeda topman van Acura – het luxemerk van Honda – laat in een interview met The Drive weten: “De eerste generatie was benzine. De tweede generatie was een hybride. Er komt er nog een (..) Een NSX bouwen we wanneer we iets te zeggen hebben.” Toen Ikeda werd gevraagd of dit betekende dat er een volgende volledig elektrische NSX zou komen, lachte hij en ging hij niet op de vraag in.
Een elektrische Honda NSX wordt onderzocht
Of er dus echt een nieuwe Honda NSX komt blijft nog de vraag, wel lijkt Honda bezig te zijn met een elektrische variant. In een recent persbericht over de Type S stond dat Acura “aan het onderzoeken is wat de volgende generatie sportwagens zou moeten zijn in het komende geëlektrificeerde tijdperk.”
Het laatste model met een brandstofmotor
De vragen hoe, wat en wanneer blijven vooralsnog onbeantwoord. Toch wordt duidelijk dat de Acura NSX Type S waarschijnlijk de laatste is met een brandstofmotor aan boord.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2F2022-Acura-NSX-Type-S_020.jpg)
De Type S is naast het ‘laatste‘ model ook de snelste Honda NSX ooit gebouwd. De 3,5-liter V6 met twee turbo’s krijgt hulp van drie elektromotoren. Totaal levert het uitzwaaimodel 26 pk meer dan het origineel. Hiermee komt het systeemvermogen uit op 600 pk en 667 Nm koppel. Ook kan de Type S lichter zijn dan de standaard NSX. De motorkap is optioneel van koolstofvezel en voor het interieur is carbon fibre als optie aan te vinken. Doe je dit, dan daalt het gewicht met 26.2 kilogram.
Van de speciale Honda NSX worden er slechts 350 gebouwd. 300 blijven in productieland Amerika en 50 stuks vinden hun weg naar Japan. De allereerste is al verkocht voor zo’n 934.000 euro. Of dit ook de laatste kans ooit is om een nieuwe NSX te kopen blijft de vraag.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zoveel geld verwacht BMW te verliezen door alle importheffingen
-
Toch ineens een goedkopere Tesla, dit weten we over de mini-Y
-
Elektrisch, benzine of diesel: dit soort auto’s gaan volgens onderzoek het langst mee
-
Extreme Pagani Huayra R voor het allereerst in Nederland te zien
-
Brazilië bouwt snelweg voor klimaattop, kapt daarvoor regenwoud
-
Bovag: ‘Aanschafbelasting bpm moet worden afgeschaft’
-
Seat heeft alleen toekomst met elektrische auto, maar krijgt die niet
-
Nieuwe Mercedes-EV heeft bijna 800 kilometer range
-
Zo ontzettend veel kost het hebben van een auto ieder jaar!
-
Skoda komt met zevenzits Hyundai Ioniq 9- en Kia EV9-concurrent
-
Waarom vakbonden vrezen voor faillissement Europese Ford-tak
-
Toyota wil Amsterdam-Zuid uit de Biro halen met deze FT-Me