Nederland krijgt eerste Lynk & Co ‘club’
Lynk & Co maakt zich op voor zijn Europese marktintroductie. Eind deze maand opent het nieuwe automerk zijn eerste ‘club’. Dat is geen showroom, maar een verzamelpunt voor de liefhebbers van het Chinese automerk. Het bedrijf werkt namelijk niet met dealers. En verkopers.
De eerste Club komt in Nederland, in Amsterdam om precies te zijn. Dat kondigde de fabrikant deze week aan. De tweede opent Lynk & Co in het Zweedse Göteborg, waarna andere clubs in de rest van Europa volgen. De autobouwer geeft aan dat de clubs bedoeld zijn als ontmoetingsplaatsen voor leden van hun community, en waar anderen elkaar kunnen ontmoeten of evenementen kunnen organiseren.
Spotify
Het is geen verhaal dat je van een traditioneel automerk kent, maar Lynk & Co is dan ook geen traditioneel automerk. Het verkoopt geen auto’s. De fabrikant spreekt over ‘de verkoop van mobiliteit’. Alain Visser, ceo van het merk, trekt de vergelijking met bijvoorbeeld Spotify: “Die verkopen geen CD’s, maar muziek”, aldus de voormalige directeur van Ford Nederland.
Relatie Lynk & Co met Volvo en Polestar
Daarmee kiest het merk voor een totaal andere koers als zustermerk Volvo, terwijl het concept ook afwijkt van dat van Polestar. Laatstgenoemde verkoopt zijn modellen online, iets waar Volvo in de toekomst naar toewerkt. Bij Lynk & Co kun je weliswaar een auto kopen, de fabrikant richt zich echter volledig op de verkoop van een abonnement op een auto. Visser noemt een bedrag van €500 voor een maandelijks abonnement. Voor het onderhoud, dat inclusief is, doet Lynk & Co een beroep op Volvo’s netwerk, zoals Polestar ook gebruik maakt van de werkplaatsen van het zustermerk. De autobouwer biedt een tweede abonnementsvorm aan, waarbij je lid wordt van de club maar geen auto neemt. De abonnee kan dan gebruik maken van de auto’s van andere leden. Via een app zie je waar een Lynk & Co staat en of die door de gebruiker beschikbaar wordt gesteld. De huurder van de auto krijgt een vergoeding voor het tijdelijk afstaan van zijn of haar auto.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2Flynk_co_01_jin_pro_42.jpg)
Hybride en plug-in hybride
Lynk & Co brengt vooralsnog één model, de 01. Dat type is er in de kleuren blauw of zwart. Er zijn geen uitrustingsniveau en al helemaal geen opties verkrijgbaar. Als basis voor de Lynk & Co 01 dient het platform van de Volvo XC40, dat tevens wordt gebruikt voor de elektrische Polestar 2. Het Chinese label kiest als aandrijflijn voor hybride- en plug-in hybridetechniek met een geëlektrificeerde 1,5-liter driecilinder als verbrandingsmotor, wat een systeemvermogen oplevert van respectievelijk 197 en 261 pk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2FLynck-Co-01-a.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Komt jouw pakketje straks uit deze kleine bedrijfswagen?
-
De Volkswagen Touareg zwaait af… of toch niet?
-
De nieuwe Porsche Cayenne Electric geeft je vierkante ogen
-
Pick-up is kleiner dan een Mini Cooper en ideaal voor Europa
-
Xiaomi moet meer dan 100.000 EV’s herstellen na tragisch incident
-
Nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross is schaamteloze kopie van Renault
-
Sportief en gedurfd: de nieuwe Hyundai Ioniq 3 gaat in productie
-
Deze elektrische occasion werd nooit verkocht in Nederland
-
Ouderwets lekker sturen met moderne EV’s is mogelijk
-
De Volkswagen Golf GTI Clubsport Edition 50 kost bijna 100.000 euro! (als je hem aankleedt)
-
Goedkope Renault Twingo blijkt stiekem half Chinees
-
Gamechanger? Dit wegdek laadt elektrische auto tijdens het rijden op, kost €2 miljoen per kilometer
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2Flynk_co_01_rood-d.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2Flynk_co_01-rood-side.jpg)