De CO2-uitstoot van 183 g/km zorgt ervoor dat de Mitsubishi Eclipse Cross met 2.2-dieselmotor niet op de Nederlandse prijslijsten komt te staan. Door de genoemde emissiewaarde krijgt de oliegestookte SUV een flinke BPM-straf, waardoor de importeur naar eigen zeggen de motorisering niet competitief in de markt kan zetten.

Elders in Europa gaat Mitsubishi de Eclipse Cross wel aanbieden, zoals in Duitsland en België. In dergelijke landen zijn dieselmodellen nog steeds populair, al neemt het marktaandeel van de motorisering af.

 

Eclipse Cross


De krachtbron in de Eclipse Cross is een viercilinder met een slagvolume van 2,2 liter. Het blok telt vier cilinders en beschikt over een turbo en directe inspuiting. Het opgegeven vermogen bedraagt 148 pk en het koppel van 388 Nm wordt bij 2.000 tpm bereikt. De DI-D genaamde motor heeft een SCR-uitstootreinigingssysteem aan boord, waarmee de krachtbron aan de laatste emissie-eisen voldoet, te weten Euro 6d-Temp. Het opgegeven gemiddeld verbruik ligt op 6,9 liter aan dieselolie per 100 kilometer.

Aan het blok koppelt Mitsubishi een transmissie met acht verzetten. De trekkracht wordt naar alle vier de wielen gedirigeerd. In Nederland bestaat het leveringsprogramma van de Eclipse Cross uit een 1.5-benzinemotor met turbo en 163 pk, met keuze uit twee- en vierwielaandrijving en een handbak en automaat.