Mitsubishi Eclipse Cross neemt PHEV-stokje over
Zo’n entree als de Mitsubishi Outlander PHEV bij zijn lancering teweegbracht, valt van de kakelverse Eclipse Cross PHEV in Europa niet te verwachten. Het wordt een moeilijk verhaal. Maar dat zal niet geheel aan de auto zelf liggen.
Met de introductie van de Eclipse Cross voegt Mitsubishi een nieuw model aan zijn portfolio toe . Dat doet het in een klasse waar het jarenlang heer en meester was. Maar voor de stekkerhybride-SUV moet de Japanse autobouwer de potentiële koper ditmaal extra overtuigen, want de kopers zullen willen weten waar ze aan toe zijn. De autobouwer stapt per eind 2022 uit Europa. Deze ‘Mixit’ betekent echter niet dat Mitsubishi de Europese deur achter zich dichtgooit. Het merk blijft de garantie handhaven en onderdelen aan zijn dealernetwerk voldoen.
Vierwielaangedreven
De Eclipse Cross PHEV is het laatste nieuwe model van de Japanse autobouwer. Hij is gebaseerd op de bekende Coupé-SUV, maar beschikt over een sterk hertekend front. Daarachter schuilt nu voor het eerst een plug-in hybride-aandrijflijn. Het is een bekende stekkerhybride. De fabrikant heeft de motorisering van de Outlander PHEV voor de kleinere SUV gepakt, het zogeheten Twin Motor 4WD-systeem. De voor- en achteras krijgen permanent aandrijfkrachten van respectievelijk een elektromotor met 60 en 70 kW.
De energie put de elektromotor uit een 13,8 kWh lithium-ion batterij. Mitsubishi geeft aan dat het accupakket in vier tot vijf uur volledig is opgeladen. De batterij kan tevens bij een DC-snellaadstation worden geladen. Met een vol accupakket is de Eclipse Cross PHEV in staat om 45 kilometer op volledig elektrische energie af te leggen, tot een snelheid van maximaal 135 km/h. Het opgegeven (papieren) verbruikscijfer van de verbrandingsmotor is tijdens de meetcyclus slechts 1 op 50, wat resulteert in een CO2-emissie van 46 g/km.
Vier uitvoeringen
Mitsubishi zet de Eclipse Cross PHEV in vier versies op de prijslijst. De Intense voert de lijst aan en beschikt over zaken als 18-inch lichtmetalen wielen, led-dagrijverlichting, dual zone climate control, het multimediasysteem Smartphone-link Display Audio (SDA), verwarmbare voorstoelen, een achteruitrijcamera en automatisch grootlicht. De ‘+’ achter de Intense-benaming voegt daar een TomTom-navigatie, een head-up display, kunstlederen bekleding en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel aan toe.
Met de Intense+ als basis staat als derde niveau de First Edition op de prijslijst. De uitvoering breidt de lijst uit met Blind Spot Warning, Rear Cross Traffic Alert, Adaptive Cruise Control, de Multi Around Monitor (360°), een verwarmbaar stuurwiel en een 1500W/230V-stopcontact. De topversie Instyle is voorzien van een panoramisch schuifdak, zwartlederen bekleding, verwarmbare achterbank, elektrisch verstelbare passagiersstoel en het Mitsubishi Premium Audio Sound System (510W) met acht speakers.
Prijzen Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
De prijslijst start bij 37.990 euro. Dat bedrag staat achter de Intense op de prijslijst. Voor de Intense+ vraagt Mitsubishi 40.990 euro. De First Edition vergt een investering van 41.990 euro. Het topmodel Instyle kost minimaal 44.490 euro.
In voetsporen van Outlander Plug-in Hybrid
Met de Eclipse Cross PHEV heeft het merk een tweede stekkerhybride in het programma. De motorisering van de compactere SUV komt naast de Outlander PHEV, waarvoor binnenkort een opvolger verschijnt. Van die grotere plug-in hybride wist Mitsubishi 260.000 exemplaren te verkopen. Het model was van het introductiejaar 2013 tot en met 2019 de best verkochte plug-in hybride in Europa. Vorig jaar moest de Outlander die titel overdragen aan de Mercedes-Benz A-Klasse. Wel is de Mitsubishi sinds z’n debuut de meest succesvolle stekker-SUV van ons continent.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30
-
Met deze Google Maps-instelling bespaar je veel benzine
-
Hoe de Alfa Romeo Milano de Italiaanse wet overtreedt