Mazda kan zelfstandig bestaan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fp1j15635l.jpg)
Mazda is en blijft een onafhankelijke fabrikant. Dat zegt Akira Marumoto. Volgens de topman van het Japanse merk kan Mazda als zelfstandige autobouwer overleven.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fp1j15633l.jpg)
Marumoto zegt geen allianties met andere autoconcerns aan te gaan, maar staat wel open voor samenwerkingsverbanden. Op een voorwaarde overigens, voor de autobouwer moet er een win-win-situatie zijn.
Samenwerkingsverbanden
Mazda heeft momenteel van die strategische partners, zoals Suzuki, Toyota, Fiat en Isuzu. Met Toyota werkt het bedrijf samen op het gebied van aandrijflijnen. Van Suzuki worden stadsauto’s betrokken voor de Japanse markt en met Isuzu wordt gewerkt aan de toekomstige pick-up. Voor Fiat maakt Mazda de 124 Spider, die een MX-5 met hertekend plaatwerk, andere motor en onderstelafstelling is.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fp1j15638l.jpg)
Alliantie
Tot enkele jaren geleden had Mazda een alliantie met Ford en deelden de twee ontwikkelingskosten, productielocaties en modellen. Sinds de scheiding heeft Mazda een eigen architectuur (SkyActiv) ontwikkeld, eigen motorenlijn (viercilinders) en designtaal (Kodo). Deze zomer zal de fabrikant zijn eerste elektro-auto presenteren, die optioneel van een rotatiemotor als range-extender kan worden voorzien.
Lees meer over Mazda in Autovisie 9, die donderdag 25 april in de winkel ligt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Novitec haalt nóg meer vermogen uit Ferrari SF90 Stradale
-
Deze one-off Renault 5 komt recht uit een Disneyfilm
-
Nieuw Chinees automerk BYD komt naar Nederland
-
Met deze 5 auto’s van tractormerken mag je wél op de snelweg
-
Max Verstappen is het gezicht van de Honda e Limited Edition
-
Door deze primeur moet het wat veiliger worden op de weg
-
Zien: Saab leeft! Allereerste editie nationaal evenement
-
Waarom we de V12 nog niet zo snel hoeven uit te zwaaien
-
Toch Europese carrière voor Ford Bronco
-
Eerste BMW 7 Serie en i7 rollen van de band
-
Achter de schermen: video Peugeot 408
-
5 comfortable fileauto’s voor minder dan 15.000 euro