Mazda kan zelfstandig bestaan
Mazda is en blijft een onafhankelijke fabrikant. Dat zegt Akira Marumoto. Volgens de topman van het Japanse merk kan Mazda als zelfstandige autobouwer overleven.
Marumoto zegt geen allianties met andere autoconcerns aan te gaan, maar staat wel open voor samenwerkingsverbanden. Op een voorwaarde overigens, voor de autobouwer moet er een win-win-situatie zijn.
Samenwerkingsverbanden
Mazda heeft momenteel van die strategische partners, zoals Suzuki, Toyota, Fiat en Isuzu. Met Toyota werkt het bedrijf samen op het gebied van aandrijflijnen. Van Suzuki worden stadsauto’s betrokken voor de Japanse markt en met Isuzu wordt gewerkt aan de toekomstige pick-up. Voor Fiat maakt Mazda de 124 Spider, die een MX-5 met hertekend plaatwerk, andere motor en onderstelafstelling is.
Alliantie
Tot enkele jaren geleden had Mazda een alliantie met Ford en deelden de twee ontwikkelingskosten, productielocaties en modellen. Sinds de scheiding heeft Mazda een eigen architectuur (SkyActiv) ontwikkeld, eigen motorenlijn (viercilinders) en designtaal (Kodo). Deze zomer zal de fabrikant zijn eerste elektro-auto presenteren, die optioneel van een rotatiemotor als range-extender kan worden voorzien.
Lees meer over Mazda in Autovisie 9, die donderdag 25 april in de winkel ligt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla Cybercab: goedkope zelfrijdende auto komt snel op de markt
-
Waarom er misschien toch geen verbod op brandstofauto’s komt
-
Zou jij een BMW i4 laten staan voor de elektrische DS N°8?
-
Dit is waarom de Toyota Urban Cruiser jou zo bekend voorkomt
-
Hé overheid, zo in je miljoenen bij automobilisten zonder gedoe
-
Tesla Model Q: komt deze ‘budget-EV’ echt al binnen half jaar?
-
Daar is-ie dan: de Aston Martin Valhalla met Formule 1-trekjes
-
Dit is de nieuwe Ferra.. Xiaomi YU7
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Skoda Elroq
-
Porsche 911 S/T-koper heeft een kinderachtig gevoel voor humor
-
Marktplaats: ‘Ook occasionkopers zijn nu het schakelen zat’
-
13.000 euro, 1.400 kilometer range! Dit kan alleen in China