Deze Mercedes-Benz EQXX is aerodynamischer dan een rugbybal
De EQS is nog maar net op de markt of Mercedes-Benz trekt al het doek van een volgend elektrisch vlaggenschip. Dit is de zeer aerodynamische EQXX.
Ja, want als je dacht het niet gestroomlijnder kon dan die Mercedes-Benz EQS, dan heb je het mis. Waar de elektrische S-Klasse een ongekend lage Cw-waarde van 0,2 heeft, gaat deze EQXX daar nog eens wat flinke stappen overheen. Of juist onderdoor, want z’n Cw-waarde komt uit op een indrukwekkende o,17. Grappig feitje: dat is gestroomlijnder dan een rugbybal (0,18 tot 0,2).
Meer dan 1000 kilometer ver
Met als gevolg dat dit nieuwe elektrische vlaggenschip zeer efficiënt is. Door die enorm lage Cw-waarde en een nieuwe generatie elektrische aandrijflijn verbruikt de EQXX volgens Mercedes-Benz minder dan 10 kWh per 100 kilometer. Daarmee moet de EQXX ook 1000 kilometer ver op een volle lading stroom kunnen komen. Het model heeft namelijk een netto accucapaciteit die ook zo’n 100 kWh bedraagt.
Het is uiteraard niet alleen het ontwerp van de EQXX dat zo’n laag verbruik realiseert. Dat is allemaal mede te danken aan het lage wagengewicht, want het nieuwe model weegt ongeveer 1750 kilogram. Dat klinkt als veel, tot je bedenkt dat de EQS ruim 2400 kilogram weegt. Dit is dan ook niet de opvolger van de EQS. Hoewel de auto lang en groot oogt, is het juist een model dat in het C-segment valt. Maatje C-Klasse, dus.
Bovendien is het geen krachtpatser: het vermogen van de EQXX bedraagt (nu nog) 150 kW, oftewel 204 pk. De gehele aandrijflijn is volgens Mercedes-Benz ook zeer efficiënt. 95 procent van de energie in het accupakket wordt direct naar de wielen gestuurd. Dat is veel, want bij een auto met verbrandingsmotor is dat percentage gemiddeld zo’n 30 procent.
Kleiner en lichter
Ook het batterijpakket is onder handen genomen. Mercedes-Benz heeft het naar eigen zeggen voor elkaar gekregen om de accucapaciteit van de EQS in een twee keer zo klein accupakket te stoppen. Bovendien is de unit 30 procent lichter dan die in de EQS. Bovendien heeft de batterij van de EQXX een veel hoger voltage, meer dan 900 volt. Daarmee is ‘t onder andere mogelijk om snel te laden. Exacte cijfers geeft de autobouwer nog niet, maar het laat weten dat de EQXX per 15 minuten zo’n 300 kilometer aan rijbereik kan laden. Snel dus, maar op papier net zo snel als de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6. Ook die slurpen per 5 minuten zo’n 100 elektrische kilometers naar binnen.
Overigens is er nog een manier om de EQXX op te laden. Mercedes-Benz voegt 117 zonnecellen in het dak toe, die zorgen voor 25 extra kilometers in het geval van een zonnige en dus ideale dag.
Productie vanaf 2024
Let wel: de Mercedes-Benz EQXX is nog altijd een concept car. Maar dat het een auto is waarvan we veel elementen terug gaan zien op toekomstige modellenEQ van de Duitse autobouwer, is zeker. Het is de voorbode op een nieuwe generatie elektro-auto’s die vanaf 2024 op het toneel verschijnen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oh oh! Deze elektrische BMW M2 zullen puristen niet leuk vinden
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd