Mercedes zegt dat de GLB de meest doordachte SUV van het merk is, maar blijkbaar hadden ze nog niet aan genoeg pk's gedacht, want die geeft AMG het model nu pas met de Mercedes-AMG GLB 35.

Mercedes-AMG GLB 35


De IAA in Frankfurt staat voor de deur en dat is te merken. Vooral de Duitse autofabrikanten hebben flink wat klaar staan om op de show te tonen en laten een groot gedeelte vooraf al zien. Zo ook deze Mercedes-AMG GLB 35. Hij maakt zijn opwachting officieel pas over twee weken, maar toch kon Mercedes het niet laten om de details van het model alvast met de wereld te delen.

Begrensd

Wat we hier voor ons hebben is eigenlijk een iets krachtigere versie van de ietwat apart ogende GLB. AMG mocht, binnen bepaalde grenzen, met de SUV aan de slag en kwam met het volgende: 306 pk en 400 Nm uit de tweeliter vierpitter. Deze stuurt zijn vermogen door een achttraps AMG Speedshift DCT versnellingsbak naar alle vier de wielen. Kortom, het zelfde recept als de andere 35-modellen die AMG heeft mogen ontwikkelen. De cijfers zijn wel iets anders: een 0-100 km/h-sprint gaat binnen 5,2 seconden, al is de topsnelheid wel hetzelfde: elektronisch begrensd op 250 km/h.

Mercedes-AMG GLB 35


Maar AMG stopte daar niet met verbeteren. De Affalterbachers namen ook het onderstel onder handen. De GLB ligt wat lager op de weg, heeft stijvere vering en is wat stugger afgesteld waardoor hij minder overhelt in de bochten. En door het opvoeren van het vermogen, vond AMG het ook wel een goed idee om wat grotere remschijven en dikkere klauwen te plaatsen. Al met al dingen die het rijgedrag positief zouden moeten beïnvloeden.

Sportievere look

Ook qua uiterlijk is de Mercedes-AMG GLB 35 duidelijk te onderscheiden van zijn reguliere broertjes. Om te beginnen heeft deze versie de AMG-Panamericana grille met de specifieke verticale louvres. Daarnaast is het bumperpakket aangepast voor een agressievere en sportievere look. Dit alles wordt afgemaakt door 19 inch AMG-velgen en kleine spoiler boven het achterraam.

Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35
Mercedes-AMG GLB 35

Binnenin herhaalt Mercedes-AMG het hele 35-modellen verhaal weer met sportstoelen met rode stiksels, het MBUX-infotainmentsysteem en een sportstuur. Natuurlijk kunnen hier nog legio opties aan toegevoegd worden. We hebben het hier immers over een Duits premiummerk. Bij de introductie op de IAA hopen we meer te horen over een marktintroductie en de daarbij horende prijzen.