Mercedes-AMG verliest langzaam zijn cilinders: de nieuwe GLC Coupé 43 en 63
Mercedes-AMG betekent voor liefhebbers dikke ronkende achtcilinders met veel vermogen in luxe auto’s. In de nieuwe GLC Coupé hoef je dit in ieder geval niet te verwachten. De 43 en 63 krijgen beide vier cilinders.
De Mercedes-AMG A-klasse had natuurlijk al langer een vierpitter en ook de C63 is al vier cilinders kwijt. Een GLC zonder acht- of zescilinder is dus niet echt een verrassing. Voor liefhebbers is het waarschijnlijk schokkender dat de nieuwe E63 naar verluidt niet met een V8 komt.
Minder cilinders
Terug naar de nieuwe Mercedes-AMG GLC Coupé 43 en 63. De nieuwe modellen krijgen dus een 2,0-liter viercilinder. In de GLC 43 gaat het om een mild-hybride aandrijflijn. De benzinemotor levert 407 pk en de starter-generator 14 pk. Van 0 naar 100 kilometer per uur sprint de AMG GLC 43 in 4,8 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 kilometer per uur.
De Mercedes-AMG GLC 63S E Performance Coupé
Het topmodel heet officieel de Mercedes-AMG GLC 63S E Performance Coupé en heeft een vierpitter die 476 pk levert en een 204 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen komt uit op 680 pk en het maximaal koppel ligt op 1020 Nm.
Vanuit stilstand sprint de AMG in 3,5 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Het versnellen stopt pas als de begrenzer ingrijpt bij 275 kilometer per uur. Volledig elektrisch rijden, kan slechts 12 kilometer.
Wat de nieuwe Mercedes-AMG GLC’s voor een prijskaartje hebben, is nog niet bekend.
Wil je op de hoogte blijven van al het autonieuws? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief!
Lees ook:
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen