Maserati Grecale komt nóg later
De Maserati Grecale wordt een echte Maserati, want de Italiaanse autobouwer brengt in de goede traditie van het ooit legendarische merk de SUV later op de markt dan gepland. De onthulling van de Grecale stond oorspronkelijk voor 16 november gepland. Het wordt pas ná 2021.
De Italianen zijn verstandig en noemen nu geen definitieve datum voor de onthulling. Het merk houdt het op “voorjaar 2022”, zodat de fabrikant onveranderd met de introductiedag kan schuiven. De Grecale had volgens de oorspronkelijke kalender al lang leverbaar moeten zijn.
Productieproces
Dat de Grecale nog later wordt voorgesteld heeft volgens Maserati te maken met “verstoringen bij toeleveranciers van componenten, die noodzakelijke onderdelen leveren om het productieproces af te ronden”. Maserati geeft aan dat de leverancier van de chips om elektronische systemen aan te sturen onvoldoende exemplaren kan leveren, waardoor de hoeveelheid te bouwen auto’s niet op de verwachte marktvraag kan worden afgestemd. De fabrikant beweert dat de Grecale over baanbrekende technologie beschikt, met name op het gebied van connectiviteit en human-machine interface.
Volumemodel
De Grecale wordt binnen Maserati gezien als een belangrijk verkoopmodel. De crossover is een aanvulling op het reguliere leveringsprogramma. Hij komt naast de Ghibli in het gamma, net onder de iets langere Levante. Door de positionering valt de Grecale in een marktsegment waarin veel meer personen wereldwijd shoppen. De Italianen hopen zodoende ook hogere verkoopvolumes te realiseren. De Grecale moet het best verkochte model van Maserati worden en een belangrijke bijdrage leveren om het eerder gestelde verkoopdoel van 75.000 Maserati’s op jaarbasis te realiseren. Die verkoopprognose werd eerder afgegeven voor de Ghibli, Quattroporte en Levante tezamen, maar het trio was niet in staat om zoveel harten wereldwijd te veroveren.
Alfa Romeo Stelvio
De fabrikant werkt al jaren aan de ontwikkeling van de crossover. De technische basis wordt gelegd door de Alfa Romeo Stelvio, zij het dat de bodemsectie specifiek voor Maserati is herzien. Hij wordt iets langer dan zijn zustermodel, en beschikt over een langere wielbasis. De aandrijflijnen gaat de Grecale delen met de andere Maserati-modellen, zoals met de Ghibli. De V6-motor komt echter uit de MC20, zij het in een licht geknepen configuratie. Een volledig elektrisch aangedreven versie staat op de agenda. De voordeligste versie van de Porsche Macan-tegenhanger gaat in Nederland ongeveer 100.000 euro kosten. Wanneer Maserati precies de productielijn in de Italiaanse fabriek van de eveneens vijfpersoons Alfa Romeo Stelvio opstart, is nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland