Minimaal een ton voor de Maserati Grecale
Eindelijk deelde Maserati deze week de Grecale met de wereld. Voor wie het liefde op het eerste gezicht is: de SUV is direct te bestellen. Tenminste, als de liefhebber minimaal een ton in de auto wilt investeren.
Bij de dealer staat de Grecale voorlopig nog niet. Pas in de tweede helft van dit jaar verlaten de eerste modellen de fabriek in Italië. In eerste instantie bouwt Maserati een select aantal auto’s, die hoofdzakelijk voor het dealernetwerk bedoeld zijn. Het gaat om showroom- en demonstratie-auto’s. In september wordt vervolgens de productie opgevoerd en opengesteld voor de eerste kopers.
Vier cijfers
Hoeveel exemplaren van de Grecale Maserati dit jaar al wil bouwen, is niet bekend. De autobouwer is voorzichtig met het communiceren van verkoopdoelen. Het gaat in ieder geval om een volume dat bestaat uit minimaal vier cijfers. Verantwoordelijk voor de bouw van de auto is de fabriek waar momenteel al de Alfa Romeo Stelvio het levenslicht ziet. Niet verwonderlijk, het is de technische broer van de Grecale, al hebben de techneuten van Maserati de auto een eigen karakter gegeven.
Primaserie
Bij de verkoopstart staat de Grecale in vijf uitvoeringen op de prijslijst. Aan de basis staat de Grecale GT, gevolgd door de Modena en de Trofeo. Op basis van de GT en de Trofeo verschijnt in Nederland een introductieversie, de Primaserie. Een Modena Primaserie staat in Nederland niet op de lijst. De Primaserie vergt een meerprijs van dik twintig mille ten opzichte van de GT. De tariefstelling voor de Trofeo is overigens nog niet bekend. Dat brengt de vanafprijs van de Primaserie op 121.248 euro. De Grecale is er voor minimaal 100.694 euro, maar de eerste levering betreft de duurdere Primaserie.
Volledige prijslijst
Voor die euroton voorziet Maserati de SUV van een geëlektrificeerde viercilinder met 300 pk op de vier wielen. Voor wie meer vermogen wenst, dient over te stappen op de Modena. Dat model komt met 330 pk voor de dag en heeft bovendien een anders afgesteld onderstel. De uitvoering kost 111.790 euro. Het topmodel Trofeo is de enige uitvoering zonder vierpitter. De topversie beschikt over een V6-motor, goed voor 530 pk. De prijs van het topmodel bedraagt 166.087 euro. Met deze prijzen is de Grecale een stukje duurder dan segmentgenoot Ghibli, die met de 330 pk sterke viercilinder minimaal 100.135 euro kost. Het prijsverschil tussen de Grecale V6 en Ghibli V6 bedraagt zo’n vijf mille, maar voor de 161.781 euro van de Ghibli krijg je 100 pk minder.
Lees ook:
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste