Maserati Grecale is meer dan een hertekende Alfa Romeo Stelvio
Maserati deelt eindelijk de Grecale met de buitenwereld. Het merk had bij nader inzien zeven maanden extra nodig om de fonkelnieuwe SUV op het beoogde kwaliteitsniveau te krijgen. Nog deze zomer start de levering.
Oorspronkelijk stond de onthulling van de Grecale voor september 2021 gepland, maar de fabrikant wijzigde de datum van zijn werelddebuut in november van dat jaar. Uiteindelijk bleek ook dat nog te vroeg voor de lancering van de voor het merk o zo belangrijke Grecale te zijn. De Italianen verschuilden zich achter het wereldwijde chiptekort maar in werkelijkheid legde Maserati de kwaliteitslat voor de SUV nog hoger. Niet zonder reden. De Grecale is van cruciaal belang voor de autobouwer. Met het model introduceert de fabrikant niet alleen zijn eerste nieuwe volumemodel sinds 2015, het brengt een product in een groot verkoopsegment, dat van de D-SUV’s. De Grecale staat de zware taak te wachten om nieuwe clientèle voor het merk aan te trekken, maar het model moet er ook voor zorgen dat de Ghibli-bezitters niet elders een SUV aanschaffen.
Concerngenoot
Voor Maserati is de Grecale de tweede SUV. Hij komt onder de grotere Levante in het leveringsprogramma. De afstand van bumper tot bumper scheelt 15 cm en in de breedte en hoogte levert de Grecale ten opzichte van de Levante respectievelijk 1 en 3 cm in. De twee zijn in niets met elkaar te vergelijken, en dat staat los van de positionering van de twee. Technisch delen de twee helemaal niets, uitgezonderd de hybride-aandrijflijn. De basis voor de Grecale is door de Stelvio van zustermerk Alfa Romeo gelegd. Het platform is echter door de Maserati-techneuten overgoten met een eigen sausje, zodat het recept van de auto afwijkt van de Stelvio. De fabrikant geeft het platform een tot 2,90 meter vergrote wielbasis, een toename van 8 cm. De wagenlengte reikt tot 4,85 meter, een 17-tal centimeters meer dan de concerngenoot, die lager en smaller is.
In lijn met de MC20
Voor het ontwerp borduren Maserati’s designchef Klaus Busse en kornuiten voort op het thema dat met de MC20 is ingezet. De lichtunits bevinden zich in verticale positie op de hoeken van het koetswerk en de grille beslaat een belangrijk deel van het front. De typische drie Maserati-roostertjes zijn ook in het voorscherm van de Grecale te vinden. Aan de achterzijde kent de Grecale horizontale lichtstrips, maar door de lichten zelf een boomerangvorm te geven creëert Maserati een eigen gezicht. Min of meer dan, want de Ghibli heeft sinds enige tijd eenzelfde signatuur. Ze verwijst naar de achterste lichtunits van de 3200 GT.
Elektro-ondersteuning of V6
Aan boord biedt de Grecale plaats aan vijf personen, die maximaal 570 liter (Hybrid: 535 l) aan bagage mee kunnen nemen. De inzittenden kijken uit over een modern dashboard met meerdere display’s. Centraal op het dashboard valt het uurwerk op, maar dat klokje is voor de eerste keer digitaal. Je kunt er als gebruiker wel voor kiezen om de achtergrond te personaliseren. Het stuurwiel komt overeen met dat van de MC20. De startknop bevindt zich tussen de spaken. Een druk op de knop en er komt een vier- of zescilinder tot leven. Voor de aandrijving is keuze uit drie aandrijflijnen. Aan de basis staat een 300 pk sterke viercilinder met elektro-ondersteuning. Die krachtcentrale staat ook met 330 pk op de nog uit te brengen prijslijst. Het topmodel komt met een V6-motor voor de dag. Met 530 pk is het blok 100 pk minder sterk dan de licht afwijkende zespitter in de MC20. Hoewel de Alfa Stelvio de technische basis vormt, beschikt de Grecale over eigen motoren. De motoren zijn aan het uitrustingsniveaus gekoppeld. GT, Modena en Trofeo.
Folgore met elektrische aandrijving
In 2023 breidt Maserati de familie alweer uit en wel met de Folgore. Dat is een benaming voor de elektromodellen van de Italiaanse autobouwer. De naam komt volgend jaar ook op de MC20 en Granturismo en vanaf 2025 ook op de Levante en Quattroporte. Buiten de bevestiging van een 400V-systeem en een batterij met een capaciteit van 105 kWh maakt de autobouwer geen specificaties bekend.
Gebouwd naast Stelvio
Maserati brengt de Grecale deze zomer op de markt. De bouw van de auto start binnenkort. Maserati laat de SUV in de Stellantis-fabriek te Cassino maken. Dat is tevens de geboortegrond van de Alfa Stelvio.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8